26. března 2025
Kategorie: PR

Nový projekt Toyota Circular Factory má maximalizovat opětovné využití materiálů z vyřazených vozů

Automobilka Toyota Motor Europe (TME) se pouští do nové fáze svého přístupu k udržitelnosti – plánuje vybudovat specializovaný provoz zaměřený na recyklaci vozidel, která dosloužila. Tento projekt ponese název Toyota Circular Factory a jeho cílem je co nejvíce zpracovávaných materiálů z aut vracet zpět do výrobního procesu.

První centrum vznikne ve Velké Británii

Premiérové recyklační centrum tohoto druhu bude zřízeno v areálu britské továrny Toyota Motor Manufacturing UK (TMUK) ve městě Burnaston, kde se dnes montují modely Toyota Corolla. Spuštění provozu je plánováno na třetí čtvrtletí letošního roku. Toyota chce, aby toto centrum sloužilo jako modelový vzor pro budoucí podobná zařízení nejen v rámci Evropy, ale i v dalších částech světa.

Projekt Toyota Circular Factory nebude jen jednorázovou iniciativou, ale má se stát názvem pro celý program recyklace, který bude automobilka v Evropě postupně rozšiřovat. V rámci tohoto programu se bude klást důraz na znovupoužití dílů, které lze vrátit na trh, na přepracování konkrétních komponentů a na recyklaci různých materiálů využívaných při výrobě vozidel.

Znovu na silnici: díly i suroviny

Jednotlivé díly, které projdou důkladným ověřovacím procesem, se budou opět uvádět na trh – ať už prostřednictvím autoservisů, distributorů nebo jiných obchodních kanálů. Zvláštní pozornost bude věnována takzvaným „komoditám“, jako jsou například kola, baterie nebo vybrané technické komponenty. Tyto části budou roztříděny a po potřebné úpravě znovu použity.

Mezi hlavní recyklované materiály pak budou patřit měď, hliník, ocel a plast. Toyota plánuje tyto suroviny vracet zpět do oběhu jako náhradu za nové, čímž se výrazně sníží potřeba těžby a výroby primárních materiálů. Tímto způsobem chce automobilka přispět ke snižování ekologické stopy celého automobilového průmyslu.

Recyklace baterií

Tisíce vozů ročně a desítky tisíc dílů

V první fázi projektu plánuje Toyota v Británii každoročně recyklovat přibližně 10 000 vyřazených vozidel. Z těchto aut hodlá získat zhruba 120 000 dílů, které mohou být dále použity, a navíc recyklovat okolo 300 tun plastů a více než 8200 tun oceli. Tento krok je však pouze začátkem – automobilka má v úmyslu podobná recyklační zařízení zavádět napříč Evropou, a to jak ve vlastních továrnách, tak ve spolupráci s partnery.

Směr: uhlíková neutralita

Toyota se touto iniciativou snaží nejen o efektivnější nakládání se zdroji, ale především o výrazné snížení dopadů výroby automobilů na životní prostředí. Projekt Circular Factory je v přímé linii s globálními i evropskými závazky společnosti týkajícími se udržitelnosti. Toyota Motor Europe má za cíl stát se do roku 2040 plně uhlíkově neutrální společností a dosáhnout nulových emisí ve všech svých vlastních provozech již do roku 2030.

Tímto přístupem chce automobilka zároveň nastavit nový standard v oblasti ekologické recyklace, znovuvyužití materiálů a celkové odpovědnosti při nakládání s vyřazenými vozidly. Toyota tím potvrzuje, že udržitelnost pro ni není jen prázdné slovo, ale reálný cíl, který se promítá do konkrétních kroků a investic.

Byl pro vás článek zajímavý? Sdílejte jej přátelům: