
Povinná výbava na zimu
V zimě bývá řízení auta náročnější a nebezpečnější, než je tomu v letních měsících. Zkušení řidiči dobře vědí, že na zimu je třeba sebe i auto řádně připravit a náročné období nepodcenit. A nejedná se zdaleka jen o nezbytné přezouvání kol na zimní pneumatiky. K zimnímu řízení patří i další specifika. Jak by tedy měla vypadat povinná zimní výbava? A existují nějaké specifické povinnosti řidičů v zimním období?
Bez zimního obutí ani krok
Zákon o silničním provozu přitom zná pouze jednu položku, kterou lze označit za povinnou zimní výbavu. V období od 1. listopadu do 31. března platí pro řidiče povinnost mít na vozidle zimní pneumatiky, pokud se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza, nebo lze takové jevy vzhledem ke klimatickým podmínkám předpokládat.
Bez zimních pneumatik také v daném období není možno vjíždět na úseky komunikací označené příkazovou dopravní značkou „Zimní výbava“, a to ani v případě, že by klimatické podmínky byly příhodné.
Automobily do 3,5 tun musí být vybaveny zimními pneumatikami na všech kolech, nákladní vozidla nad 3,5 tuny pak na všech hnacích kolech. Hloubka vzorku hlavních dezénových drážek nebo zářezů musí být u zimních pneumatik osobních vozů nejméně 4 mm, případně 6 mm u vozidel nákladních.
Nebezpečí pod vrstvou sněhu a ledu
Povinnou zimní výbavu přitom může představovat rovněž i obyčejná škrabka na okna a smetáček. Před každou zimní jízdou, i kdyby šlo jen o krátkou cestu na nákup, je totiž nezbytné vozidlo důkladně očistit od námrazy a ledu.
Námraza a led na oknech brání řidiči ve výhledu a může být příčinou vážné nehody, sníh na střeše je zase nebezpečný pro ostatní vozidla v silničním provozu. Vrstva sněhu navíc může během jízdy na autě namrznout a při prudším zabrzdění by se mohla sesunout na čelní sklo, zamezit řidiči ve výhledu a způsobit tak vážnou nehodu.
Za nebezpečnou jízdu se sněhovou čepicí na střeše či s namrzlými okny proto můžete oprávněně dostat blokovou pokutu až do výše 2.000 Kč.
Zimní nezbytnosti pro spokojenou jízdu
Dřív, než teploty klesnou pod bod mrazu, je vhodné zkontrolovat, zda jste v ostřikovačích včas vyměnili letní směs za zimní, která nezamrzá ani při nízkých teplotách. Podobně se vyplatí zkontrolovat náplň v chladiči.
Nízké teploty nedělají dobře ani autobateriím. V zimě častěji hrozí riziko, že se tato důležitá součást vozu vybije a vy nenastartujete. Preventivně se hodí vozit s sebou startovací kabely. Nezaberou příliš místa, ale bude-li třeba, dostanou vás ze svízelné situace. V silných mrazech může přijít vhod také rozmrazovač zámků.
A pokud míříte v zimě do hor, zejména do odlehlejších oblastí, měli byste do kufru přibalit sněhové řetězy. Nejen že vám pomohou zdolat zasněžené a zledovatělé kopce, ale můžete v těchto končinách narazit na úseky s příkazovou značkou „Sněhové řetězy“, na nichž je jejich nasazení povinné.
Autopojištění nejen na zimu
Statistiky uvádějí, že pravděpodobnost nehody při jízdě na sněhu a ledu je oproti letnímu období až patnáctkrát vyšší. Jako povinnou výbavou svého druhu je proto třeba chápat rovněž pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, tzv. povinné ručení, ideálně v kombinaci s pojištěním havarijním.
Tato pojištění auta lze snadno sjednat online. U Kooperativy navíc při současném pořízení obou typů pojištění získáte slevu. Pokud byste se chtěli v zimě více chránit, je možné sjednat si havarijní pojištění v krátkodobé variantě, třeba jen na pár zimních měsíců.