
Legendární Brouk Volkswagen Typ 1: opravdu lidový vůz
V šedesátých letech se Beatles nechali slyšet, že jsou slavnější než Ježíš. O Volkswagenu Beetle by se pro změnu dalo s trochou nadsázky říci, že je slavnější než parta z Liverpoolu. Z neuvěřitelných 65 let, kdy byl tento vůz vyráběn, sjelo z výrobní linky ještě neuvěřitelnějších 21 529 464 kusů Brouků. Ty poslední se od prvních kousků pochopitelně velmi lišily, přesto je na všech Broucích znát, že jsou ze stejné série.
Možná vás překvapí, že kromě Německa, respektive Západního Německa, se Brouci vyráběli v mnoha dalších státech, z těch exotičtějších stojí za zmínku třeba:
- Brazílie
- Indonésie
- Jihoafrická republika
- Nigérie
Brouk v armádě
Po druhé světové válce to s Broukem, a ostatně s celou automobilkou Volkswagen, ovšem příliš dobře nevypadalo. Za války byl totiž KdF-Wagen, jak se tehdy Broukům říkalo, ve výzbroji Wehrmachtu, a továrna ve Wolfsburgu proto byla spojenci vybombardována. Na konci války z ní prakticky nezůstal kámen na kameni, zůstala však v západním sektoru, a tak ji mohli Britové pomoci znovu obnovit. Opět to bylo skrze armádu, tentokrát ovšem britskou, která si objednala 20 000 těchto automobilů.
Největší boom
Největší boom zaznamenal ikonický Brouk v šedesátých letech, kdy se z něj i z minivanu od stejného výrobce staly symboly generace hippie. Dodnes můžete potkat Brouky, kteří doslova hrají všemi barvami různých psychedelických nátěrů a malůvek, obvykle však už jen jako vraky zaparkované v Kalifornii. Není proto divu, že v sedmdesátých letech se Brouk stal nejprodávanějším automobilem na světě.
Volkswagen New Beetle
Popularita původního Brouka byla tak velká, že by bylo hříchem, kdyby jí Volkswagen nevyužil. A tak německá automobilka představila už pět let po ukončení výroby originálního Brouka jeho nástupce, model New Beetle. Ten je svému staršímu sourozenci podobný a sdílí s ním celou řadu interiérových designových prvků, je však znát, že přišel na svět až o sedmdesát let později. Ani New Beetle už se ovšem nevyrábí a popularity svého předchůdce zdaleka nedosáhl.
Zdroj / foto: garaz.cz.