11. května 2022
Kategorie: Motorky

Damon odhalil kolos HyperFighter

Kanadský startup Damon se již dostal na titulky se svým slíbeným elektrickým superbikem HyperSport a na výstavě CES 2022 v Las Vegas stáhl kryty ze stroje s názvem HyperFighter.

Skvělý stroj za skvělou cenu

Motorka byla původně představena ve špičkové podobě jako limitovaná edice HyperFighter Colossus a slibuje pozoruhodné specifikace, díky nimž se jeho doporučená cena 35 000 $ (cca 30.000 Kč) zdá překvapivě rozumná. HyperFighter pod kůží sdílí své mechanické části s HyperSportem, který Damon poprvé ukázal před dvěma lety a který od té doby směřuje k výrobě. Srdcem motocyklu je „HyperDrive“, což je Damonovo jméno pro monokokový podvozek, který obsahuje baterie, motor a řídicí elektroniku, což umožňuje přišroubovat všechny ostatní komponenty k tomuto centrálnímu trupu.

Omezená výroba

Počáteční verze Colossus HyperFighter obsahuje nejvyšší specifikace řady a Damon plánuje vyrobit pouze 100 exemplářů. Mezi jeho specifikace patří verze Damonova kapalinou chlazeného elektromotoru o výkonu 200 k, poháněná 20 kWh baterií a dodávající více než 200 Nm točivého momentu. Výsledkem je udávaná maximální rychlost 273 km/h a dojezd 234 km mezi nabitími. Dobíjení baterie bude trvat až 15 hodin při napájení 110 V, ale vestavěná rychlonabíječka umožní tuto dobu zkrátit až na 45 minut (na 80 procent kapacity baterie).

Vizuálně je Colossus vyčleňován z levnějších verzí, které podle Damona nabídne jednostranná kyvná vidlice, kola z uhlíkových vláken a obvyklá kombinace odpružení Öhlins a brzd Brembo, kterou má prakticky každá špičková motorka. Firma plánuje mít levnější, plně produkční verzi se stejným výkonem, nazvanou HyperFighter Unlimited 20, která bude postrádat jednostrannou kyvnou vidlici a špičková kola, brzdy a odpružení. Bude zhruba o třetinu levnější. Ve spodní části řady Damon také představuje HyperFighter Unlimited 15 s méně výkonným motorem o výkonu 150 k, menší 15 kWh baterií, maximální rychlostí 141 km/h mph, dojezdem 193 km.

Zajímavé funkce a elektronika

Ačkoli by elektrický pohon HyperFighter a působivé nároky na výkon byly samy o sobě zajímavé, Damon také slibuje pokročilou sadu jezdeckých pomůcek a elektroniky. Systém pod názvem „CoPilot“ využívá kamery a radar k monitorování okolního provozu, sledování až 64 blízkých objektů v 360stupňové skenovací oblasti kolem kola a předpovídání jejich cesty. Cloudový systém umělé inteligence slibuje, že se naučí jak váš jízdní styl, tak se časem zlepší v posuzování pohybů ostatních vozidel, což pomáhá zlepšit úsudek motocyklu při upozorňování jezdců na rizika. Když AI zaznamená nebezpečí, kombinace palubních světel a haptické zpětné vazby přes mříže na něj upozorní jezdce.

A tím inovace nekončí, protože Damon je také odhodlán uvést myšlenku adaptivní jízdní pozice do výroby. I když se jedná o nápad, který se objevuje na několika koncepčních motocyklech, až po Yamaha Morpho z roku 1989, ještě jsme neviděli, že by jej přijaly produkční stroje. Damon nazývá svou verzi myšlenky „Shift“. Elektricky posouvá tyče a kolíky nahoru nebo dolů stisknutím tlačítka na tyči a přepíná mezi vzpřímenou jízdní polohou zaměřenou na pohodlí a přikrčením v závodním stylu. Všechny verze HyperFighteru mají mít systém, stejně jako HyperSport, který také mění výšku obrazovky současně, aby vyhovovala nastavení Shift.

Zájemci by měli mít k dispozici konfigurátor, kde si mohou blíže specifikovat svůj stroj. Prorazit na motocyklový trh jako nový výrobce není v nejlepších časech snadné a Damonova kombinace ambiciózní technologie a vysokého výkonu elektrického pohonu to ještě ztěžuje, ale to, co firma zatím předvedla, vypadá působivě.

Byl pro vás článek zajímavý? Sdílejte jej přátelům: