21. května 2024
Kategorie: PR

Češi upřednostňují neutrální barvy aut: Trendem je černá a bílá

Podle průzkumu společnosti carVertical, která se specializuje na zpracování automobilových dat, Češi při výběru barvy auta dávají přednost neutrálním odstínům a vyhýbají se výrazným barvám. Studie ukazuje, že osobní preference nejsou jediným faktorem ovlivňujícím volbu barvy vozidla, ale důležitou roli hrají také praktické důvody.

Dominance šedých a stříbrných aut

V Česku jsou nejčastěji volené barvy šedá a stříbrná. Z analyzovaných vozidel na platformě carVertical tvořila šedá nebo stříbrná barva téměř čtvrtinu všech vozů (23,2 %). Druhou nejčastější barvou je bílá (20,5 %), následovaná černou (18,8 %). Tyto výsledky jsou v souladu s globálními trendy, kde monochromatické barvy dominují. Tyto barvy jsou oblíbené pro svou praktičnost, snadnou údržbu a méně výrazný vzhled, což je pro mnoho řidičů klíčové.

Od roku 2000, kdy podíl šedých a stříbrných aut dosahoval 30,1 %, došlo k mírnému poklesu jejich obliby. Naopak bílá barva zaznamenala významný nárůst. Z původních 3,5 % v roce 2000 se její podíl v roce 2010 zvýšil na 12,1 % a v roce 2022 dokonce přesáhl 20 %.

Monochromatické barvy jsou dlouhodobě populární. Bílá, stříbrná, šedá a černá jsou módní po celém světě. V roce 2023 byla také poptávka po modrých lacích, ale výrazné barvy jsou stále zastíněny konzervativními odstíny,“ uvádí Matas Buzelis, expert na automobily a vedoucí komunikace ve společnosti carVertical.

Výrazné barvy a jejich úskalí

Výrazným barvám se mnoho řidičů vyhýbá kvůli jejich tendenci vyblednout, což může snížit hodnotu vozidla. Pro prevenci vyblednutí je doporučeno parkovat vozidlo ve stínu a minimalizovat jeho vystavení slunečnímu záření.

U prémiových vozidel jsou oblíbené tmavší barvy, ale ne všichni řidiči je preferují. Důvodem je jejich náchylnost k přitahování tepla, prachu a nečistot. Tento problém je méně významný pro řidiče ve střední a západní Evropě, avšak na jižních trzích nejsou tmavé barvy tolik oblíbené.

Snižující se nabídka barev

Na českém trhu s ojetými vozy jsou výrazné barvy málo zastoupené. Žluté vozy tvoří pouze 1,3 % z prověřených vozidel na carVertical, červené 5,6 % a modré 8,2 %. Žlutá barva nebyla oblíbená ani v minulosti, kdy v roce 2000 činil její podíl 2,1 %, v roce 2010 pouze 0,9 % a v roce 2020 1,7 %. Červená barva byla dříve populárnější, s podílem 10,6 % v roce 2000, který se snížil na 8,4 % v roce 2010 a 7,2 % v roce 2020. Modré vozy měly podíl 11,7 % v roce 2000, 5,6 % v roce 2010 a 7,3 % v roce 2020.

Výrobci nyní nabízejí menší škálu barev. Před několika desítkami let jsme na silnicích vídali spoustu barevných vozidel, ale nyní se paleta hodně zúžila. Většina řidičů nechce vyčnívat z davu, a proto volí konzervativní barvy. Někteří se domnívají, že by prodej vozu s červeným nebo žlutým lakem trval déle než prodej stejného typu v černé nebo stříbrné barvě,“ vysvětluje Buzelis.

Stav vozu je důležitější než barva

Při výběru ojetého vozu je klíčové věnovat pozornost jeho celkovému stavu spíše než barvě. Poškozená a renovovaná vozidla mohou mít více vrstev laku, proto Matas Buzelis doporučuje vzít s sebou na testovací jízdu speciální přístroj na měření tloušťky laku.

Zdroj/foto: TZ carVertical

Byl pro vás článek zajímavý? Sdílejte jej přátelům: