
Češi upřednostňují neutrální barvy aut: Trendem je černá a bílá
Podle průzkumu společnosti carVertical, která se specializuje na zpracování automobilových dat, Češi při výběru barvy auta dávají přednost neutrálním odstínům a vyhýbají se výrazným barvám. Studie ukazuje, že osobní preference nejsou jediným faktorem ovlivňujícím volbu barvy vozidla, ale důležitou roli hrají také praktické důvody.
Dominance šedých a stříbrných aut
V Česku jsou nejčastěji volené barvy šedá a stříbrná. Z analyzovaných vozidel na platformě carVertical tvořila šedá nebo stříbrná barva téměř čtvrtinu všech vozů (23,2 %). Druhou nejčastější barvou je bílá (20,5 %), následovaná černou (18,8 %). Tyto výsledky jsou v souladu s globálními trendy, kde monochromatické barvy dominují. Tyto barvy jsou oblíbené pro svou praktičnost, snadnou údržbu a méně výrazný vzhled, což je pro mnoho řidičů klíčové.
Od roku 2000, kdy podíl šedých a stříbrných aut dosahoval 30,1 %, došlo k mírnému poklesu jejich obliby. Naopak bílá barva zaznamenala významný nárůst. Z původních 3,5 % v roce 2000 se její podíl v roce 2010 zvýšil na 12,1 % a v roce 2022 dokonce přesáhl 20 %.
„Monochromatické barvy jsou dlouhodobě populární. Bílá, stříbrná, šedá a černá jsou módní po celém světě. V roce 2023 byla také poptávka po modrých lacích, ale výrazné barvy jsou stále zastíněny konzervativními odstíny,“ uvádí Matas Buzelis, expert na automobily a vedoucí komunikace ve společnosti carVertical.
Výrazné barvy a jejich úskalí
Výrazným barvám se mnoho řidičů vyhýbá kvůli jejich tendenci vyblednout, což může snížit hodnotu vozidla. Pro prevenci vyblednutí je doporučeno parkovat vozidlo ve stínu a minimalizovat jeho vystavení slunečnímu záření.
U prémiových vozidel jsou oblíbené tmavší barvy, ale ne všichni řidiči je preferují. Důvodem je jejich náchylnost k přitahování tepla, prachu a nečistot. Tento problém je méně významný pro řidiče ve střední a západní Evropě, avšak na jižních trzích nejsou tmavé barvy tolik oblíbené.
Snižující se nabídka barev
Na českém trhu s ojetými vozy jsou výrazné barvy málo zastoupené. Žluté vozy tvoří pouze 1,3 % z prověřených vozidel na carVertical, červené 5,6 % a modré 8,2 %. Žlutá barva nebyla oblíbená ani v minulosti, kdy v roce 2000 činil její podíl 2,1 %, v roce 2010 pouze 0,9 % a v roce 2020 1,7 %. Červená barva byla dříve populárnější, s podílem 10,6 % v roce 2000, který se snížil na 8,4 % v roce 2010 a 7,2 % v roce 2020. Modré vozy měly podíl 11,7 % v roce 2000, 5,6 % v roce 2010 a 7,3 % v roce 2020.
„Výrobci nyní nabízejí menší škálu barev. Před několika desítkami let jsme na silnicích vídali spoustu barevných vozidel, ale nyní se paleta hodně zúžila. Většina řidičů nechce vyčnívat z davu, a proto volí konzervativní barvy. Někteří se domnívají, že by prodej vozu s červeným nebo žlutým lakem trval déle než prodej stejného typu v černé nebo stříbrné barvě,“ vysvětluje Buzelis.
Stav vozu je důležitější než barva
Při výběru ojetého vozu je klíčové věnovat pozornost jeho celkovému stavu spíše než barvě. Poškozená a renovovaná vozidla mohou mít více vrstev laku, proto Matas Buzelis doporučuje vzít s sebou na testovací jízdu speciální přístroj na měření tloušťky laku.
Zdroj/foto: TZ carVertical
Podobné příspěvky

Kamera na motorku je zajímavým doplňkem pr...
Jste často a rádi v sedle? Motocykly jsou zkrátka vášeň, když se do nich jednou zamilujete, nebudete chtít nikdy přestat.

Co je celopolep auta?
Celopolep auta je proces pokrytí karoserie automobilu speciální fólií, která může sloužit jak dekorativním, tak ochranným účelům. Na rozdíl
O Autorovi

Redakce
Redakce magazínu Moto & CARs připravuje zajímavosti a praktické rady ze světa automobilů a motocyklů. Pokud máte zajímavý článek, který byste chtěli zveřejnit v magazínu, můžete nás kontaktovat. Kontaktní formulář můžete využít i v případě zájmu o inzerci v magazínu.