
Při výběru obutí na Octavii sáhněte po prémiové značce
Výměna pneumatik každých několik let je nevyhnutelným výdajem každého motoristy. Dezén postupně mizí a po pěti letech se zhoršují i vlastnosti materiálů, z nichž je pneumatika vyrobena. Čím větší kolo, tím citelnější zásah do peněženky to znamená. Osmnáctipalcové disky vypadají efektně, ale gumy na ně už něco stojí. Jak tedy vybrat takové, které jsou i kvalitní?
Naštěstí pro nás motoristy existuje celá řada nezávislých společností, které pneumatiky testují. Pokud tedy sháníte nové obutí na svůj Golf, Focus nebo Octavii, nemusíte spoléhat jen na štítek od výrobce nebo recenze uživatelů. Třeba na zmíněných modelech často používané gumy v rozměru 225 40 R18 testovaly v letech 2020 a 2021 hned dvě německé společnosti.
ADAC, 2020
Všeobecný německý autoklub ADAC patří k největším autoritám v tomto oboru. Každý rok testuje letní i zimní pneumatiky v různých rozměrech. Ty, které nás zajímají, zkoumal v roce 2020. V normovaných testech vždy zjišťuje vliv na chování vozu na suchém povrchu, na mokrém povrchu, hluk, který pneumatiky při jízdě vydávají, a míru jejich opotřebení. Dobré hodnocení si z tohoto testu odnesla čtveřice pneumatik. Zejména na mokru exceloval model Continental PremiumContact 6, který se však jevil také o něco hlučnější. Přesto byl vítězem celého testu. Naopak vynikající na suchu byly pneumatiky Michelin Pilot Sport 4 a GoodYear Eagle F1 Asymmetric 5 na celkovém druhém a třetím místě. Posledním do party dobrých byly Maxxis Victra Sport 5. Přece jen o něco levnější gumy taiwanské výroby měly konzistentně solidní výsledky ve všech sledovaných parametrech. Jsou přitom jen o málo dražší než Rotalla SETULA S-PACE RU01, které byly propadlíkem celého testu celkem šestnácti modelů obutí a odnesly si pouze dostatečnou.
Autozeitung, 2021
Německý Autozeitung si letní obutí v rozměrech 225/40 R18 vzal na paškál vloni. Redaktory magazínu založeného v roce 1969 zajímalo pouze chování aut na mokru a na suchu. Do testu vzali celkem desítku různých modelů, výhradně prověřených značek. Propadák se neočekával a nakonec ani nekonal. V popředí se naopak objevovaly podobné modely jako o rok dříve u kolegů z ADACu. Vítězem celého testu a suverénně nejlepší pneumatikou do mokrých podmínek byl GoodYear Eagle F1 Asymmetric 5. Nejlepší na suchu pak byly celkově druhé Continental PremiumContact 6. Redaktoři podle výsledků testu dále velmi doporučovali ještě modely Pirelli P ZERO PZ4, Michelin Pilot Sport 4 a přece jen o něco levnější Falken Azenis FK510.
Z obou testů je tak patrné, že příplatek za pneumatiky prémiové značky dává smysl. Na druhou stranu si lze vybrat i mezi o něco levnějšími značkami model, který těm dražším dokáže zdatně sekundovat.