
Dělat autonomní vozy je větší oříšek než vozy elektrické
Autonomní vozy jsou pro automobilky výzvou především co do technické stránky. Ovšem sranda to není ani u jejich designu, jak se nechal slyšet šéfdesignér BMW.
BMW a design autonomních vozů
Domagoj Dukec je šéfdesignérem BMW, který má mimo jiné na starosti i to, jak budou vypadat vozy s autonomním řízením. A jak sám upozorňuje, autonomní technologie budou mít na design vozů větší dopady než přechod na elektromobilitu.
Integrovat do karoserie nejrůznější komponenty hardwarového vybavení, jako jsou senzory, radary a další je poměrně složitý úkol. Čím vyšší stupeň autonomie, tím více senzorů a dalších prvků vůz ke svému chodu potřebuje. Novým úkolem designérů tak je vybalancovat rozmístění senzorů, celkový design a spolu s tím i náklady.
Je jen otázkou, zda si zákazníci budou chtít u designu autonomních vozů dovolit nějaké kompromisy. „Kolik lidí se pro to rozhodne? A budou ochotni učinit kompromisy u designu? Koupil byste si za 100.000 euro vůz kvůli designu, nebo kvůli schopnosti plně autonomního řízení za určitých situací? To je něco, co stále nevíme,“ řekl Dukec.
Vůbec nejaktuálnějším novým vozem mnichovské automobilky s pokročilými schopnostmi autonomního řízení by se měl stát nový model BMW iNext. U tohoto vozu jsou očekávány autonomní schopnosti 3. Úrovně. U něj by ještě tedy neměl být problém schovat senzory za lak, ledvinky a další designové prvky, které k vozům neodmyslitelně patří.
Problém však nastane u vozů, které by měly splňovat parametry 4. úrovně autonomní technologie, tedy u takových vozů, které již budou v podstatě schopny samy jet, kam se jim zlíbí. U těchto vozů bude dopad autonomních technologií na design daleko znatelnější. Postupem času by však měly padat i ceny technologií, což by se mělo promítnou do jednodušší volby mezi designem a schopnostmi takového vozu.