
Značka Tatra dříve a dnes
Značka Tatra má ve světě stále svůj zvuk. Přičinila se o to továrna v severomoravské Kopřivnici, z jejíž výrobních pásů vždy sjížděla vozidla vysoké kvality a elegantního designu.
Ať šlo o osobní auta určená především pro reprezentační účely, nebo nákladní Tatrovky, které skvěle slouží na stavbách, v armádě a v dalších odvětvích. Věhlas nákladním Tatrám vydobyli zřejmě v největší míře úspěchy na populární Rallye Dakar a v dalších náročných soutěžích.
Osobní vozidla
Kopřivnická Tatrovka vznikla již v roce 1850 a prvními výrobky byly povozy, kočáry, bryčky a později železniční vagóny. Od roku 1895 se začaly vyrábět první osobní automobily. V té době se jednalo spíše o pohodlné kočáry opatřené motorem. Jejich design se postupně stále obměňoval a mezníkem se stal ve třicátých letech 20. století model 77 s proudnicovou karoserií, která se stala vzorem pro několik dalších generací osobních Tater.
V tehdejší době to byl průkopnický počin v řešení aerodynamického tvaru. Pozornost poutal nejen tvar karoserie, ale také dílčí části, jako napůl zapuštěné přední světlomety, čelní sklo dělené na tři segmenty na rozdíl od dosavadního dělení uprostřed nebo částečně krytá zadní kola. Unikátní byla ovšem zejména mohutná zadní ploutev propojující záď a střechu. Tento model byl pak vylepšován a byl znám pod názvy Tatraplan a později jako Tatra 8. Nejvíce tento osobní vůz proslavili cestovatelé Hanzelka a Zikmund, kteří s Tatrou projeli celou Afriku a v dalších letech i jiné, převážně těžko sjízdné části světa.
Vrcholnou ukázkou designu a reprezentativního vzhledu byla proslulá Tatra 603, která se stala vládním vozidlem nejen v České republice. Po složitých změnách po roce 1989 se kopřivnická Tatra stabilizovala a v kategorii osobních vozidel přišla s novým modelem Tatra 623, který byl zdokonalenou verzí předchozí Tatry 613. Vzduchem chlazený osmiválec z T623 byl použit do dnes již legendárního supersportu MTX Tatra V8, postavený v roce 1991 na základě návrhu designéra Václava Krále, který stál za všemi moderními modely, které Tatra dosud vyráběla.
Nákladní automobily
Pamětníci určitě vzpomínají na populární Tatru 111, která byla jedním z nejlepších nákladních vozidel své doby. Později ji nahradily modernější modelové řady Tatra 805, 138, 813 a 148. Nákladní Tatry se osvědčují v průmyslu, stavebnictví, zemědělství a lesnictví.
Oblíbené jsou i různé nástavby od zemědělských až po hasičské, které byly převážně vyráběny na podvozcích modelu Tatra 815. O věhlasu nákladní Tater svědčí také fakt, že od roku 1998 je v provozu společný podnik na montáž nákladních vozů Tatra v Indii a budován je společný závod ve Vietnamu.