
Za speciálním „Dieselgate“ softwarem stojí Audi. Vyvinulo jej již v roce 1999
Německem se šíří zpráva, že nechvalně známý software pro řízení motoru, který je zodpovědný za falšování údajů o skutečných emisích, vyvinulo pro koncern Volkswagen vývojové oddělení Audi, a to již v roce 1999. Informace o této skutečnosti zveřejnil německý deník Handelsblatt.
VW začal falšovat údaje před více než 10 lety
Fakt, že vývojáři z Audi vytvořili software již na sklonku minulého tisíciletí, však neznamená, že ho vozy Volkswagen okamžitě používaly, Aktivoval se až v momentě, kdy turbodieselové motory nebyly schopny plnit přísné emisní limity NOx v normě Euro 5 nebo v amerických normách. Vůbec poprvé k tomu mělo dojít v roce 2005. Speciální software umí upravit řízení motoru na základě různých režimů a situací.
Jak software v praxi funguje?
Řídicí jednotka vybavená „Dieselgate“ softwarem bezpečně pozná, že se automobil nachází na měřící stolici. Obratem upraví chod motoru a řízení emisí tak, aby hodnoty odpovídaly stanoveným normám. V reálném provozu ovšem údaje nabývají úplně jiných hodnot. Volkswagen je jediná automobilka, která se k používání podvodného softwaru přiznala, ale úřady podezírají z podobných podvodů i jiné výrobce.
Koncern se snaží a rýsují se možná východiska
Volkswagen nyní vyšetřují nezávislí i interní komisaři. Doposud však nepřišili s žádnými konkrétními výsledky. Koncern sice navrhl dočasná řešení v podobě určitých úprav automobilů určených pro evropský trh, ale pouze za cenu horší dynamiky a tabulkové spotřeby vozů. Podle agentury Reuters automobilka nabídla, že v USA zpětně odkoupí až půl milionů vozů. Alternativou je opravení vozidel, což závisí na stanovisku Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA). Ta se k nabídce prozatím nevyjádřila. Volkswagen přiznal, že se ve Spojených státech pohybuje téměř 570 000 vozů vybavených inkriminovaným softwarem.
Autor náhledové fotografie: Ralf Roletschek – Vlastní dílo, GFDL 1.2, fotografie v článku: carmagazine.co.uk.