
Volkswagen upozorňuje, že elektrické vozy by nemusely mít na co jezdit
Automobilka Volkswagen má ve svých plánech jasno. Do roku 2025 chce mít celou jednu čtvrtinu své nabízené flotily elektrifikovanou. Pokud by se tak rozhodli všichni současní výrobci automobilů, znamenalo by to, že by se musela razantně zvýšit produkce baterií, podle současných propočtů dokonce o 40 nových gigatováren.
Můžeme říci, že v současné době stojíme na prahu velkého průmyslového přelomu, od druhé fáze průmyslové revoluce. Ryze spalovací motory mají na kahánku a vytlačují je ty elektrické či hybridní. Některá velká města už dokonce nechtějí klasické vozy s konvenčními motory pouštět do svých center. A například Volvo se rozhodlo, že do roku 2019 bude vyrábět již jen vozy s hybridním či elektrickým pohonem.
Jaký je hlavní problém?
Ovšem takový krok v tak velkém měřítku může mít za následek i to že vozy prostě nebudou mít na co jezdit. Varují před tím alespoň výzkumníci Volkswagenu. Budou totiž potřebovat dostatečné množství baterií, které se budou starat o pohon těchto vozů. Již v červnu loňského roku ředitel výzkumu a vývoje Volkswagenu Ulrich Eichhorn řekl, že pohon všech vozů značky Volkswagen bude vyžadovat minimálně 150 GWh elektřiny denně. Nyní sice své odhady přezkoumal a přišel s číslem dosti menším a to 50 GWh, ale i přesto se jedná o velice vysoké číslo.
Lze si tak jednoduše spočítat, že pokud by se ke stejným krokům rozhodli i další a další automobilky, celková světová spotřeba by se mohla vyšplhat i na 1,5 TWh za jeden jediný rok. To je po převodu do reálu produkce 40 gigatováren na elektřinu. Docházelo by také k mnohem větší zátěži celého vedení elektrické energie, která by se mohla také začít zdražovat. Otázkou je, jaké elektrárny by elektřinu vyráběly, ale nejspíše ty jaderné, popřípadě by docházelo k rozvoji nových technologií na získávání elektřiny. To je ovšem ještě poměrně daleká budoucnost, která je však téměř na dosah.