
Toyota Land Cruiser poprvé s hybridním pohonem – nová éra legendy
Toyota přináší významnou inovaci do ikonické řady Land Cruiser. Poprvé v historii tohoto legendárního terénního vozidla přichází na trh verze s hybridním pohonem. Konkrétně jde o mild-hybridní systém označený jako Hybrid 48V. Ten výrazně zlepšuje komfort jízdy, aniž by to negativně ovlivnilo schopnosti Land Cruiseru v náročném terénu. I s novým hybridním systémem je Land Cruiser stále připraven zvládnout i ty nejnáročnější offroadové výzvy.
Nový model, který se dostane na trh koncem roku 2024, zachovává tradiční kvality Land Cruiseru – mimořádnou odolnost, vysokou kvalitu a dlouhodobou spolehlivost. To vše je nově doplněno o moderní technologie a inovativní designové prvky, které odkazují na bohatou historii modelu. Základem je nová rámová platforma TNGA (Toyota New Global Architecture), která zajišťuje ještě lepší jízdní vlastnosti jak na silnici, tak mimo ni.
Technické parametry mild-hybridního pohonu 48V
Srdcem hybridního systému 48V zůstává osvědčený turbodieselový motor 2,8 litru, který je kombinován s elektromotorem (motorgenerátorem), automatickou osmistupňovou převodovkou Direct Shift, lithium-iontovou baterií a speciálním DC-DC měničem energie. Tyto komponenty byly navrženy s cílem maximalizovat odolnost v náročném prostředí, takže vůz stále dokáže překonávat brodivost do hloubky až 700 mm.
Tato hybridní technologie přináší zásadní zlepšení komfortu, například jemnější a tišší systém automatického vypínání a startování motoru. Rozjezdy jsou díky elektromotoru hladší a bez nepříjemných prodlev či vibrací.
Podrobnosti o hybridním systému 48V
Výhodou tohoto mild-hybridního systému oproti plně hybridním řešením je jeho snadná instalace. Díky své kompaktnosti a jednoduchosti může být snadno integrován do stávajících konstrukcí, což potvrdilo i nedávné uvedení systému do modelu Hilux.
Elektromotor (generátor energie) nahrazuje klasický alternátor a je umístěný vysoko na motorovém bloku, což umožňuje brodění vodou bez rizika poškození. Lithium-iontová baterie s kapacitou 4,3 Ah je umístěna v zadní části vozidla pod podlahou zavazadlového prostoru, čímž se minimalizují ztráty místa.
Motorgenerátor funguje jako podpora motoru při rozjezdech a také sbírá energii při zpomalování a brzdění motorem, kterou ukládá zpět do baterie. Tento způsob rekuperace energie přispívá ke snížení spotřeby paliva a zároveň k příjemnější jízdě díky přirozeným reakcím při zrychlování a brzdění. Při offroadové jízdě pak elektromotor výrazně zvyšuje průchodnost přes překážky.
Komfortnější a tišší systém Stop-and-Start
Hybridní systém 48V přináší také vylepšení v oblasti funkce Stop-and-Start. Oproti klasickým systémům zde dochází k menším vibracím a téměř okamžitému opětovnému startu motoru po zastavení. Výsledkem je komfortnější řízení zejména v městském provozu, kde často dochází k častému zastavování a rozjíždění.
Řidič může navíc nastavit délku prodlevy vypnutí motoru ve dvou režimech – NORMAL nebo LONG. V režimu LONG se prodlužuje čas do vypnutí motoru při volnoběhu, například při zapnuté klimatizaci. Systém rovněž udržuje tlak brzd během rozjezdu ve stoupáních, čímž zabraňuje nežádoucímu couvnutí.
Speciálně vyvinuté komponenty pro maximální odolnost
Zásadní pozornost byla věnována konstrukci hybridního systému tak, aby zvládl extrémní podmínky. Důležitou součástí systému je dvouramenný napínák řemene, navržený speciálně pro potřeby naftového motoru v náročném terénu. Tento napínák zajišťuje optimální napnutí řemene, omezuje vibrace a hluk, a jeho konstrukce zabraňuje vniknutí prachu či písku do citlivých částí během terénní jízdy.
Řemen využívá speciální aramidová vlákna, která zajišťují vysokou pevnost při extrémních zátěžích, například při opětovném startu motoru pomocí elektromotoru. Tkanina na vnější straně řemene minimalizuje hlučnost a zajišťuje potřebnou přilnavost i v mokrém prostředí.
Chladicí systém hybridní baterie zase nasává studený vzduch z přední části vozidla, což zajišťuje stabilní výkon a zabraňuje přehřívání. Součástí je také filtr, který brání vniknutí prachu a prodlužuje životnost baterie.
Kdy se novinka objeví na trhu?
Všechny evropské verze nového Land Cruiseru budou vybaveny právě tímto hybridním systémem Hybrid 48V. Toyota plánuje první dodávky nových vozů zákazníkům již na konci tohoto roku. Již brzy bude možné si vozidlo objednat na jednotlivých evropských trzích. S hybridním Land Cruiserem tak značka vstupuje do nové éry elektrifikovaných terénních vozů, aniž by tím jakkoli oslabila odkaz své legendární odolnosti a spolehlivosti.