
Takto vypadal úplně první motocykl Suzuki
Za posledních 70 let se Suzuki proměnila v jednoho z předních výrobců motocyklů na světě. Pojďme se podívat na Power Free, úplně první motocykl Suzuki. Suzuki si nyní připomíná svůj vstup do motocyklového průmyslu před sedmdesáti lety. Prvním motorizovaným prostředkem prodávaným Suzuki bylo motorové kolo Power Free, které bylo uvedeno na trh v červnu 1952. O 70 let později firma Hamamatsu zdůrazňuje významný milník, který ctí cestu, která ze Suzuki udělala průkopníka v oblasti mobility a klíčovým hráčem na globální průmyslové scéně.
Jak to tenkrát začalo?
Vytvoření textilních tkalcovských stavů poskytlo průmyslové znalosti, které umožnily rychlý přesun od konstrukčního prkna do dílny, což umožnilo zahájit testy prvního prototypu již v lednu 1952. První prototyp byl nazván Atom a byl vybaven motorem o objemu 30 ccm. Suzuki se vrátilo k rýsovacímu prknu, aby vytvořilo silnější verzi, protože výkon, který byl pouze 0,2 koňské síly, se zdál být příliš malý. Druhý prototyp byl uveden na silnici 3. března 1952, tentokrát se skutečným sériovým motorem: 36ccm s maximálním výkonem 1 koňské síly při 4000 ot./min.
Shinzo Suzuki, tehdejší ředitel společnosti, a Michio Suzuki, zakladatel společnosti, se zúčastnili testů, aby osobně potvrdili pohodlí a užitečnost prvního motorového prostředku Suzuki. Na základě jejich podnětů byly všechny podstatné úpravy převzaty do sériového modelu, po kterém následovalo pokračování výroby za asistence externích dodavatelů.
Výsledkem bylo vytvoření Power Free a bylo vybaveno dvojitým korunkovým mechanismem, bez odpružení a koly a pneumatikami přímo z jízdního kola. To mu umožnilo pohybovat se nepostřehnutelně jako běžné jízdní kolo a zároveň mít pohodlí motorového prostředku. Inovativní dvourychlostní převodový systém s vícelamelovou spojkou v olejové lázni, další nová inovace v té době, byl také namontován na Power Free. Tento jednoduchý mechanismus by v následujících desetiletích položil základy pro vývoj pohonných jednotek.
Power Free byl uveden na trh 5. června 1952, ale nezaznamenal okamžitý úspěch, protože po implementaci aktualizovaného silničního zákona v srpnu 1952 došlo k tlaku na vývoj větších a výkonnějších motorů, které by lépe uspokojit potřeby široké veřejnosti. 60cc Diamond Free, představená v roce 1953, převzala roli vlajkové lodi značky, jejíž prodeje se zpočátku pohybovaly kolem 4 000 kusů měsíčně, poté se zvýšily na 6 000 v důsledku vítězství v prvním závodě do vrchu konaném na hoře Fuji, rovněž v roce 1953.
Ve srovnání s moderními motocykly Suzuki vypadá Power Free jako něco postaveného na něčím dvorku. To jen dokazuje, jak moc pokročila technologie nejen pro Suzuki, ale motocyklový průmysl obecně. Zajímavé však je, že motorky jako Power Free jsou opět stále populárnější, tentokrát však ve formě elektrokol s podporou pedálů. Kdo ví, možná by Suzuki mohla brzy vydat hold elektrické kolo, které vzdává hold Power Free?