23. dubna 2024
Kategorie: Zajímavosti

Stočené kilometry: Česko přichází o stovky milionů, kupující tratí miliardy

Podvody se stočenými kilometry u ojetých vozidel představují vážný problém v celé Evropě. Podle analýzy společnosti carVertical, která se zabývá daty z automobilového průmyslu, přichází Česko ročně o stovky milionů korun na nevybraných pokutách a kupující o miliardy korun v přeplatcích.

Rozdílné přístupy v zemích EU

V přístupu k tomuto nelegálnímu jednání se státy EU značně liší. Zatímco v některých zemích, jako je Francie, hrozí za manipulaci s kilometry pokuta až 300 000 eur a v Chorvatsku dokonce až 8 let vězení, v jiných, jako je Lotyšsko, je pokuta pro soukromé osoby pouhých 2 500 Kč.

Česká legislativa je přísná, ale nefunguje

Česká republika má poměrně přísnou legislativu. Pachateli hrozí pokuta až 500 000 Kč, odebrání řidičského průkazu a v krajním případě i vězení. Problémem je ale nízká míra stíhání. Podvodníci se tak přísným trestům obvykle vyhnou.

Data carVertical ukazují, že v Česku má stočené kilometry 5,1 % prověřených vozidel. V sousedním Polsku je to 4,9 % a na Slovensku 4,5 %. I přes přísné zákony tak podvody s kilometry stále bují.

Nevyužitý potenciál pokut

Odborníci z carVertical spočítali, že kdyby byli všichni pachatelé v Česku dopadeni a potrestáni pokutou 75 000 Kč, stát by ročně vybral až 2,5 miliardy korun. To je ale jen zlomek skutečného potenciálu, jelikož reálná pokuta za tento trestný čin je více než osmkrát vyšší.

Případy úspěšných soudních sporů by dále mohly vést ke snížení míry těchto podvodů, což je pro trh s ojetými automobily zásadní,“ říká Matas Buzelis, vedoucí komunikace carVertical.

Kupující přeplácejí miliardy

Kromě státních ztrát přichází o peníze i kupující. Ti za ojeté vozy se stočenými kilometry obvykle přeplácejí více než 20 % skutečné hodnoty. V Česku to v součtu dělá až 2,3 miliardy korun ročně.

Složitá problematika bez jednoduchého řešení

Na podvody se stočenými kilometry neexistuje jednotný právní systém. Ačkoli je v mnoha zemích EU manipulace s kilometry nezákonná, prokázání podvodu může být obtížné, zvláště v případě přeshraničních transakcí.

Neexistuje jednotný právní systém pro podvody se stočenými kilometry. Pokud by všechny členské státy EU měly na tuto problematiku stejnou legislativu, vedlo by to k dlouhodobému řešení problému,“ uvádí Buzelis.

Prevence je důležitá

Vzhledem k neefektivnímu vymáhání práva a složitosti prokázání podvodu je pro kupujícího ojetého vozu nejdůležitější prevence. Před nákupem je nutné důkladně prověřit historii vozu, a to i v zahraničních databázích. Ignorování rizika stočených kilometrů může mít pro kupujícího vážné finanční následky.

Podvody se stočenými kilometry představují vážný problém, který má negativní dopad na státní rozpočty i na peněženky kupujících ojetých vozidel. Zamezit tomuto nelegálnímu jednání je obtížné, ale důsledná prevence ze strany kupujících a harmonizace legislativy v zemích EU by mohly vést k jeho postupnému omezení.

Zdroj/foto: TZ carVertical

Byl pro vás článek zajímavý? Sdílejte jej přátelům: