
Psaní SMS nebo nastavování navigace? Co je za volantem horší?
Rozptyluje vás za volantem váš mobilní telefon, nebo je to spíše navigace? Zámořská studie přichází s velice překvapujícími výsledky, co vlastně řidiče rozptyluje více.
Z první pohledu se zdá, že psaní textových zpráv za volantem je mnohem horší. Zejména u dotykových telefonů se autor soustředí na trefení toho správného tlačítka a řízení pak věnuje mnohem méně pozornosti. Ovšem podle průzkumů americké agentury AAA je tento prohřešek až na druhém místě.
Mnohem horší je pro řidiče nastavování navigace. Infotainment v nových automobilech má totiž stále více a více možností a funkcí. To je sice příznivé, ovšem zároveň s tím je řidič vystaven mnohem složitějšímu a rozsáhlejšímu ovládání. Podle průzkumů infotainment odvádí pozornost řidiče na mnohem delší dobu. Agentura provedla toto šetření hned na třiceti nových automobilech od nejrůznějších značek.
Až 40 sekund nepozornosti
Zadávání adresy do navigace, ať už se jedná o hlasové či manuální zadávání, zaměstná řidiče na 40 sekund. Hned za ním je ono pověstné esemeskování, telefonování a ladění stanic rádia. Průzkum také ukazuje, že v USA nastavuje navigaci během jízdy každý třetí řidič, jen aby si ušetřil čas.
„Technologie zabudované ve voze mohou být příčinou nebezpečných situací. Zvyšují čas, kdy se řidič nesoustředí na řízení, protože svou pozornost zaměřuje na displej infotainmentu,“ říká Dr. David Yang, výkonný ředitel AAA. „Pokud tyto prvky nejsou v autě správně navrženy, je jejich ovládání pro řidiče komplikovanější a vyžaduje více úsilí,“ Ani jeden z testovaných vozů nebyl ohodnocen jako vůz, který vyžaduje nízkou pozornost. Naopak hned 23 vozů bylo označeno za vozy, které vyžadují velmi vysokou pozornost. Sedm navigačních systémů vyžadovalo nízkou pozornost. Tento průzkum společnost prováděla především proto, protože chce společnostem pomoci jednotlivé systémy vylepšit a udělat je pro řidiče méně nebezpečnými.