22. března 2017
Kategorie: Zajímavosti

Proč výrobci automobilů dávají víčka nádrže vždy na jinou stranu?

Pokud jste ve svém životě vlastnili více vozů, možná se vám také stalo, že měly víčka nádrže vždy na jiné straně a to vám trochu znepříjemňovalo tankování. Proč vlastně neexistuje jedna jediná správná strana, kam víčko umístit? Jedná se o vůli konstruktérů nebo má tento postup svůj oprávněný důvod? Proč tomu tak vlastně je? Tak na všechny tyto otázky se nyní pokusíme společně nalézt odpověď.

Záhada s víčkem

Pokud se podíváme hlouběji do historie, tak zjistíme, že umístnění víčka palivové nádrže úzce souviselo s místem, kde automobil vznikl. Zatímco japonské vozy mají víčko nejčastěji umístěné na levé straně automobilu, evropské vozy jí mají spíše na straně pravé.

Důvod je prostý. Víčka byla umístěna tak, aby byla odkloněna od směru provozu. Dříve se totiž benzínové stanice omezovaly pouze na jeden stojan hned u silnice, ke kterému řidič sjel, aby doplnil palivo. Umístění víčka nádrže na stranu, na které se nacházel i stojan tak bylo věci zřejmou a mnohem pohodlnější, než aby řidič vjížděl do protisměru.

Práci měla usnadněna i obsluha, která nemusela vůz nikterak obcházet a pistole to neměla do hrdla nádrže také daleko. Navíc byla nádrž odstíněna samotným automobilem od okolního provozu. Tyto samé důvody mělo umístění víčka nádrže jak v Japonsku, tak také v Evropě.

S tím jak čerpací stanice rostly, a stojany na tankování byly umísťovány na pravou i levou stranu, se ztrácel význam i umisťování víčka nádrže. První zemí, kde se tak stalo, byly Spojené státy, kde i dnes v podstatě neplatí žádná pravidla, kam víčko nádrže umístit.

fuel-tank-cap-58718_960_720

Výrobci se v dnešní době však uchylují k řešení umístit víčko nádrže na stejnou stranu, na které je i sedadlo řidiče. Ten tak má ke všemu blíže a při tankování nemusí obcházet vůz. Z konstruktérského hlediska je to však již jedno. Nádrže se stejně umisťují kvůli rovnováze doprostřed vozu.

Byl pro vás článek zajímavý? Sdílejte jej přátelům: