
Proč dovoz auta ze zahraničí?
Co si budeme nalhávat, na západ od našich hranic je kvalita silnic i životní úroveň na podstatně lepší úrovni než u nás. A proto nás také hned napadne, že dovoz ze zahraničí se určitě vyplatí. Dovoz ze zahraničí má nespočet výhod ale i pár úskalí, na které je třeba si dávat pozor.
Zlaté německé dálnice
Sami jste si jistě při výletu např. do Německa všimli, že vozový park jeho občanů je podstatně mladší a také jsou z části vidět vozy za větší pořizovací cenu. Kupní síla a síla celé ekonomiky má za následek to, že i servisní úkony jsou takřka na každém autě prováděné v autorizovaném servisu, a co hlavně, dodržují se jejich intervaly. Většina vozů je totiž pořízena pomocí leasingu a leasingová společnost zkrátka nedopustí, aby vozy v jejich vlastnictví dostávaly servis v nějakých “pochybných” garážích nebo jednou za rok, jak se provozovateli právě zachce. Kombinace všech výše popsaných bodů přináší následující argumenty pro koupi vozu v zahraničí – jasně doložitelná servisní historie, servisy prováděné dle předpisu výrobce, nižší opotřebování podvozkových částí automobilu, čisté a udržované vozy po prvním majiteli atp. S doložitelnou servisní historií jde ruku v ruce nájezd kilometrů. Za prvé se při každé technické kontrole v Německu do systému zapisuje stav ujetých kilometrů a za druhé je manipulace s tachometrem považována za trestný čin. Nikomu se tedy pro pár tisíc nevyplatí auto uměle “omlazovat”.
Ve Švýcarsku všechno šlape jako jejich hodinky
To, co platí v Německu nebo jiných zemích, platí ve Švýcarsku dvojnásob. Sám jsem se v poslední době setkal s několika vozy stáří cca 10 let, za to s nízkým nájezdem. Když jsem otevřel kapotu motoru nebo kontroloval, jak auto vypadá zespodu, nestačil jsem se divit. Podvozky i motorové prostory byly stavem srovnatelné s novým vozem!
To je prostě tak: Švýcarský občan si auto koupí u jednoho prodejce, k němu zároveň jezdí i na servis a prodejce, protože už je to několikáté auto, které zákazníkovi prodal, se o auto stará jako o vlastní. Majitel auto důkladně čistí a myje včetně motorového prostoru i podvozku. Pakliže se zrovna nachází v nějaké horské oblasti, kde se hodně solí (a že horských oblastí je ve Švýcarsku požehnaně), dopřeje vozu ještě kompletní navoskování podvozku! Kupovat tedy vozy ve Švýcarsku je zkrátka radost.
Není všechno zlato, co se třpytí
Ale pozor, ani v Německu, Švýcarsku nebo jiných západních zemích nic z toho neplatí na 100 %. Vždycky můžete narazit na autobazar nebo jiného podivného prodejce, který se Vám bude snažit vnutit vrak. Ve skutečnosti pak narazíte pouze na naleštěnou bídu.
Je velmi důležité si o autě zjistit všechny dostupné informace. Vyžádat si VIN číslo a prověřit jej v servisu, kde se zjistí historie všech oprav i servisů. Je dobré se nebát a jet se na auto podívat dopředu i za cenu toho, že to neklapne. Není nic horšího než padnout do pasti, kdy auto nevypadá podle vašich představ ale už jste vážili tak dlouho cestu, tak ho teda koupíte. Je dobré se hodně ptát. Na historii vozu, na jeho předchozího majitele a udělat si tak alespoň přibližný obrázek a předejít tak nepříjemnostem. Zkrátka, být opatrný a důsledný.
Poplatky při dovozu ze zahraničí
V případě Švýcarska se také nesmí zapomínat na nutnost zaplatit při dovozu do ČR ještě před registrací clo (10 % kupní ceny vozu) + DPH (21 % kupní ceny vozu).
Bohužel jsem také narazil na informace o tom, že pokud se jedná o vůz vyrobený pro EU, odpadá povinnost platit clo. Není to tak. Při prvním dovozu jsem byl na celním úřadě vyveden z omylu. Auto je dovezeno ze země mimo EU, proto je třeba clo odvést, bez vyjímky.
Nesmí se zapomenout ani na úkony celního řízení – na CH/EU hranici je třeba auto přihlásit do tranzitního režimu (T1) a po dovozu do ČR se pak auto musí vyclít, tzn. ukončit tento režim. Aby EU měla jistotu, že DPH v zemi určení odvedete, zaplatíte na hranicích tzv. celní jistinu. Její výše je 30 % kupní ceny vozu, tzn. stejná výše jako clo + DPH splatné v ČR. Jakmile je auto v Čechách vycleno, tato jistina je Vám zaslána zpět na účet. Je toho požehnaně.
Jak Vám pomohu?
Pokud jste dočetli až sem, určitě Vám jde hlava kolem. Možná se sami sebe ptáte: “Kde mám jistotu, že jsem narazil na spolehlivého prodejce? Jak si vybrané auto prověřím ještě před odjezdem a jak si ho prověřím přímo na místě prodeje? Jak ho pak dostanu do Čech? Po ose nebo na vleku? Když po ose, kdo mi vyřídí převozní značky? A jak vlastně všechno vykomunikuji tak, aby mě někdo “nevzal na hůl”? Kde vlastně na tohle všechno najdu čas?”
Spousta otázek, po jejichž položení se spousta lidí radši vydá do nejbližšího bazaru a pořídí auto tam.
Nákup vozu v zahraničí má své výhody, ale také spousta úskalí. Proto jsem tu já a moje služba individuálního dovozu aut ze zahraničí, kterou svým klientům nabízím. Společně vybereme auto podle Vašich představ a finančního rozpočtu. Po společném výběru, ať už předem dohodnutého nebo společně nalezeného vozu, se vydám na cestu. Nemám žádné vozy na skladě, nebudu Vám tedy zrovna nutit auto, kterého se potřebuji co nejrychleji zbavit. Společně vybíráme vhodný kousek v zahraniční inzerci a to Vám také dovezu.
Vždy vybereme alespoň dva nebo tři vozy – jeden z nich vždycky nemusí vyjít, tak ať máme nějakou alternativu. Po vybrání finalistů vyrážím společně s diagnostikou a měřičkou laku na místo prodeje. Vybaven plynulou rodnou němčinou a angličtinou na místě od prodejce zjistím historii vozu, případná poškození. Zjistím, jestli auto má původní lak nebo nemá v řídící jednotce uložené nějaké závažné chyby odkazující na nutnost brzké opravy. Pokud vše sedí, vydávám se na krátkou testovací jízdu a udělám si první, bližší názor na auto. Společně s fotkami, případně krátkým videem, obratem vše posílám klientovi, který se na základě mých poznatků a doporučení rozhoduje pro anebo proti koupi vozu. Konečné rozhodnutí je vždy na vás.
Nechte i Vy starosti s dovozem nového vozu ze zahraničí na mně!
>> Car-Guy.eu<<