02. března 2022
Kategorie: Motorky

Max Biaggi se postaral o pokoření rychlostního rekordu na motocyklu

Snad každý ví, že se dá na silničním monstru během krátké chvíle zrychlit na 200 a více kilometrů za hodinu. Víte ale, jaký je světový rekord? Pokořen byl v roce 2021. Postaral se o něj Max Biaggi, který stále žije svůj motoristický sen. Šestinásobný mistr světa ve věku 50 let možná nečekal, že od svého odchodu ze soutěže v roce 2012 ještě někdy okusí ten nevysvětlitelný smíšený koktejl rychlosti a nebezpečí. Nyní je však odhodlán jezdit pro Voxan Motors, motocyklovou odnož vysoce výkonných elektrických vozidel Venturi. Biaggi zažil něco, co se nevyrovná jízdě na výkonném závodníkovi MotoGP. Je to spíš jako pilotování rakety.

Šílená rychlost a nový rekord

„Když jsem odešel ze závodění, uzavřel jsem důležitou kapitolu svého života,“ komentoval Ital, „potřeboval jsem si odpočinout od tlaku a emočního stresu spojeného se závoděním. Stáhl jsem se jako mistr světa a byl jsem s tím spokojený, protože i když jsem měl hvězdnou kariéru, fanoušci si pamatují poslední sezóny.“ A jen zřídka jsou to příznivé vzpomínky.

Po zaslouženém odpočinku Max otevřel dveře nové výzvě. „Je těžké vysvětlit adrenalin, který zažíváte, když jezdíte v MotoGP.“ Když mi vizionář a průkopník Gildo Pastor řekl o jedinečném, extrémním projektu Voxan, všechna touha po tom adrenalinu se vrátila na povrch.“

Před dvěma lety, když projekt začal, Biaggi nečekal, že se bude cítit jako astronaut. V listopadu 2021 Biaggi a tým Voxan odletěli do zařízení Space Florida’s Launch and Landing Facility v Kennedy Space Center, aby překonali rychlostní rekord 408 km/h.

„Bylo neuvěřitelně emotivní vstoupit do struktury startu kosmické lodi NASA,“ řekl Biaggi. „Je to tak ikonické místo a měl jsem husí kůži při představě, že dosáhnu nové rychlosti na stejných drahách, kde přistál raketoplán. To je něco, co by ještě před pár lety bylo považováno za futuristické nebo prostě nemožné, když uvážím, že jezdím na elektrokole.“

470 km/h na elektrickém motocyklu

Osm dní prováděla posádka Voxan Motors několik testů, starala se o všechny detaily a podařilo se jim vytvořit 21 nových rekordů. Max Biaggi a Voxan Wattman dosáhli s rychlostí 455,737 km/h prestižního světového rekordu ve třídě „částečně aerodynamických elektrických motocyklů do 300 kilogramů“. V souladu s předpisy FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme) byla rychlost Voxana Wattmana měřena od letmého startu na vzdálenost 1 kilometr v opačných směrech, dvě jízdy provedené během dvou hodin, přičemž konečná rychlost byla průměrem obou rychlostí. zaznamenané během těchto dvou běhů. Wattmanův GPS rychloměr zaznamenal maximální rychlost 470,257 km/h.

„Když vidíte přístroje signalizující 470 km/h, nevěříte svým očím. I pro závodníka MotoGP zvyklého na rychlost 300 km/h je to něco extrémního. V té rychlosti tepláková souprava vibruje a pálí vám kůži, vaše oči špatně vidí. Je tu tolik turbulencí, že si myslíte, že se můžete udržet, ale nemůžete. Už se nedíváte na to, co je přímo před vámi. Je to bláznivé.“

Ticho elektromotoru se stává rachotem rakety. „Když rozbijete vzdušnou stěnu, vítr vytvoří opravdu velký hluk. Ten pocit je jako vjet do zdi a pak skrz ni.”

Biaggi vzpomíná na každý okamžik tohoto fantastického dobrodružství. „Na rozdíl od prvního případu jsem věděl, co mohu očekávat, a během osmi dnů, kdy jsme byli ve vesmírném středisku NASA, jsem se staral o všechny detaily, o kterých jsem v minulosti neuvažoval. Jsem v tomhle maniak. vždy jsem byl. Připravit se dá v nejlepším případě vše, ale přesto, když sedíte na kole a čekáte na rozsvícení zelené, hlavou vám projde tisíc myšlenek. Šedá stuha trati vypadá nekonečně a nekonečně a splývá s nebem.“

Biaggi si v duchu rychle nacvičoval všechny složité postupy. „Snažíte se nemyslet na to, že poletíte poloviční rychlostí zvuku a vítr se bude snažit vnutit svou vůli,“ řekl. „Všechno je to o výkonu, stabilitě a aerodynamice. Navíc problém není jen dostat se na Měsíc, ale také se vrátit,“ vtipkoval. „Musíte brzdit a v té rychlosti to není snadné. Musíte řídit zadní pneumatiku a zvážit teplotu. Všechny smysly podpoří váš instinkt, protože všechno je tak neskutečné. Abyste to zkomplikovali, musíte také brzdit na konkrétním místě, abyste se vyhnuli sjetí z trati.“

Biaggi, zastrčený v rychlosti za kapotáž, se snažil zaznamenat brzdící značky. Aby Biaggimu pomohli v tomto důležitém bodě na trati, umístila posádka Voxanu kužely označující jeho brzdný bod. „Nebudete tomu věřit: Požádal jsem o větší kužely, protože jsem se snažil je vidět,“ pokračoval Biaggi. „Lidský mozek není zvyklý běžet takovou rychlostí a všechny reference, které jsem vytvořil při jízdě na nejkrásnějších motorkách na planetě, nebyly užitečné. Musíte všechno resetovat a napsat novou kapitolu.“

Byl pro vás článek zajímavý? Sdílejte jej přátelům: