
Lamborghini Miura SV je staré už 50 let
Ačkoliv jdou technologie dopředu, pro mnoho lidí jsou nejkrásnější vozy, které se vyráběly ped desítlami let. Lamborghini Miura SV debutovalo před 50 lety na Mezinárodním autosalonu v Ženevě v roce 1971 jako konečná verze supersportu Lambo, který udává trendy, a představil odznak SV, který se používá dodnes.
Skutečný skvost automobilky
Autosalon v Ženevě v roce 1971 znamenal pro Lamborghini výměnu ochranného krytu. Tam se objevila jak Miura SV, tak původní prototyp Lamborghini Countach, poprvé se tyto dva ikonické vozy představily veřejnosti. Znamenalo to, že se poslední verze Miury objevila vedle automobilu, který ji nahradil, ačkoli to v té době nikdo nevěděl.
Se svým uspořádáním uprostřed motoru a ladným stylem vytvořila Miura šablonu pro moderní superauto, když debutovala v koncepční podobě na autosalonu v Ženevě v roce 1966, ale Lamborghini stále našel prostor pro zlepšení. SV (zkratka pro „super veloce“ nebo „superrychlý“ v italštině) měl stejný příčně uložený 4,0 litrový V-12 jako předchozí verze P400 a P400 S, ale vyladěný na výkon 385 koní. Měl také tužší podvozek, přepracované zadní odpružení s různými kotevními body a rameny a širší zadní rozchod.
Když byla nová, Miura SV dosáhla nejvyšší rychlosti 290 km/h a ze stálého startu dokázala ujet kilometr za necelých 24 sekund.
Vizuálně se Miura SV vyznačuje širšími zadními blatníky, různými koncovými světly, novým přívodem vzduchu vpředu a koly specifickými pro daný model (k dispozici ve zlatě). Zakladatel společnosti Ferruccio Lamborghini také nechal odstranit Mihaliny ochranné řasy „řasy“, aby se urychlily časy výroby, ale nechal si je nainstalovat na svůj osobní Miura SV.
Pouhých 150 vozů
V roce 1973 bylo vyrobeno pouhých 150 exemplářů, ačkoli Lamborghini v roce 1975 postavilo další Miura SV pro kanadského podnikatele a bývalého majitele týmu Formule 1 Waltera Wolfa. To auto je mimochodem v muzeu Lamborghini v Sant’Agata Bolognese v Itálii.
Zatímco původní Miura byl začátkem konce pro vozy GT s předním motorem Lamborghini GT , počínaje řadou supersportů V-12 se středním motorem, které pokračovaly přes Countach, Diablo a Murcielago až po dnešního Aventadora, začala Miura SV výkonnější varianty těchto automobilů. Ty byly obvykle představeny těsně před koncem produkční série modelu, ačkoli Aventador SV byl spuštěn v roce 2015 a byl skokově překonán extrémnějším nástupcem Aventador SVJ a nyní labutí písní Aventador Ultimae.