18. prosince 2025
Kategorie: PR

Každý výfuk v sobě ukrývá hned tři pomalu tikající bomby

Má ho každé auto se spalovacím motorem, ale obvykle nás zajímá jen to, jak efektně vypadá jeho koncová část vykukující ze spodní části zadního nárazníku. I výfuk má ale komponenty, které se mohou pokazit.

K čemu je vlastně ten výfuk dobrý? Kdo dával v hodinách fyziky pozor, ten ví, že výfukové potrubí odvádí spaliny z motoru. Kdo se zajímá o motory, ten dále tuší, že jeho funkcí je i udržení správného protitlaku. Tím tedy ovlivňuje i výkon motoru, dynamiku vozidla a spotřebu paliva. A to zdaleka není všechno. Součástí systému je totiž také tlumič, který snižuje hlučnost, a to u moderních vozů velmi významně. A ani tím výčet funkcí výfuku nekončí. Moderní auta totiž v celém systému mají i několik částí, které upravují do ovzduší vypouštěné emise. A právě v nich hledejte zakopaného psa.

Katalyzátor není nesmrtelný

První „tikající bombou“ totiž může být katalyzátor. Víte, k čemu je dobrý? Jeho úkolem je přeměňovat škodlivé chemické látky, zejména oxid uhelnatý, nespálené uhlovodíky a oxidy dusíku, na méně škodlivé. Uvnitř této součásti výfukového potrubí obvykle najdete keramické monolity potažené drahými kovy, zejména platinou, palladiem a rhodiem. Díky těmto materiálům proběhnou v katalyzátoru chemické reakce, které významně snižují škodlivé vlivy výfukových plynů na přírodu i na člověka.

Jenže ani katalyzátor není nesmrtelný. Jakmile se začne ucpávat, přehřívat, nebo pokud se mechanicky poškodí, dojde nejen ke zhoršení emisí, ale často i ke ztrátě výkonu, nárůstu spotřeby a řidiče často vystraší i rozsvícená kontrolka motoru. Výměna přitom nebývá nic levného.

Strašák se zkratkou DPF

Druhou a možná ještě rizikovější částí je filtr pevných částic (označován jako DPF u dieselů, GPF u benzínových motorů). Tenhle strašák spousty řidičů je ve výfuku proto, aby zachycoval mikroskopické saze, které by jinak unikaly do ovzduší, kde by páchaly velkou neplechu a mimo jiné i působily karcinogenně. Moderní motory takových látek produkují více než ty starší, a tak skutečně nejde jen o zelený výmysl byrokrata.

Jako každý filtr, i filtr pevných částic se postupně plní. Proto je třeba jej pravidelně regenerovat, tedy vypálit nahromaděné částice zvýšenou teplotou spalin. To auta dělají úplně automaticky, ale je třeba, aby měla dostatečně zahřátý motor. Pokud tedy vůz jezdí převážně krátké trasy, regenerace nemusí probíhat správně nebo neproběhne vůbec. Filtr se pak zanese a je zralý na drahou repasi nebo ještě dražší výměnu. Motor navíc ztrácí sílu a přechází do nouzového režimu. Spousta lidí to řešila (a možná stále řeší) odstraněním filtru pevných částic z výfukového systému. Kromě toho, že jízda takovým vozem ničí zdraví všech okolo, pak ale takové auto rozhodně neprojde na STK.

Jakto? Jednoduše: jízda bez katalyzátoru nebo bez filtru pevných částic prostě není legální. Odstranění těchto komponent vede k nesplnění emisních limitů, a tedy k neúspěchu na STK, ale třeba i k pokutám, pokud takový vůz v provozu odhalí silniční kontrola.

Pozor na korozi

A pak je tu ještě třetí riziko. Koroze výfukového systému totiž stále není hudbou dávné minulosti. Vlastně ani být nemůže. Vždyť výfuk je vystaven extrémním teplotním změnám a agresivnímu prostředí. Uvnitř trubek dochází ke kondenzaci vodní páry. Ta se mísí se zbytky spalin a vytváří kyseliny, které postupně narušují kov. Zvenku na výfuk působí voda, sůl a nečistoty z vozovky. Stále platnou pravdou je, že nejvíce trpí spoje, sváry a místně oslabené části. Povrchová koroze samozřejmě není problém. Ta hloubková ale může vést k netěsnostem, zvýšené hlučnosti a v krajním případě až k odpadnutí části výfuku. Řešením může být u drobných netěsností oprava, v pokročilejším stádiu se neobejdete bez výměny celé části výfukového potrubí. A to také leze do peněz.

Výfuk je sice schovaný pod autem, ale to neznamená, že byste na jeho existenci měli zapomenout. Naopak. Moderní vozy disponují katalyzátorem a filtrem pevných částic, které za pozornost určitě stojí. Koroze je pak strašákem na kterékoli části vozu, výfuk nevyjímaje.

Sponzorovaný článek

Byl pro vás článek zajímavý? Sdílejte jej přátelům: