19. prosince 2022
Kategorie: PR

Jezděte efektivně: Jak ušetřit co nejvíce paliva?

V době rostoucího tlaku na ochranu přírody se stále více řidičů zajímá o to, jak jezdit úsporněji. Koho nedonutí ohleduplnost k přírodě, pro toho jsou silnou motivací vysoké ceny pohonných hmot. Vhodnými kroky můžete spotřebu snížit o desítky procent.

Hlavní vliv na spotřebu má styl jízdy

Jak pravděpodobně tušíte, nejvíce ovlivníte svou spotřebu tím, jak jezdíte. Nejhůře si v tomto ohledu stojí řidiči preferující jízdní styl zvaný „brzda-plyn“. Máte-li neustále plynový pedál až na podlaze, načež následuje prudké brždění na poslední chvíli, vaše spotřeba bude neúměrně vysoká. A nebavíme se jen o pohonných hmotách, vzroste i opotřebení brzd či pneumatik, převodovky, či dokonce motoru a podvozku. Jestliže si nedáte říct, nezapomeňte alespoň na řádné pojištění vozidla, abyste byli schopni uhradit náklady spojené s případnou nehodou.

Z hlediska spotřeby nafty či benzínu i dlouhodobé životnosti vozu jako takového je ideální plynulá jízda. Pohybovat byste se vždy měli kolem rychlostního limitu. Ve městech jde o 50 km/h, mimo obec 80–90 km/h a na dálnicích byste se, jedete-li „na spotřebu“, měli pohybovat rychlostí přibližně 120 kilometrů za hodinu.

Při jízdě z kopce dejte nohu z plynu, plynule dojíždějte i ke kolonám, křižovatkám a do zatáček. Rozjezdy by měly být svižné. Rozhodně ale nemusíte protočit kola hned, jak na semaforu padne zelená. Přiměřeně rychle se zkrátka s citem dostaňte na potřebnou rychlost.

Umíte správně řadit?

Mnoho lidí má zejména při jízdě po městě zařazen zbytečně nízký převodový stupeň. Kvůli tomu se motor nachází v příliš vysokých otáčkách, což vždy znamená vyšší spotřebu.

U většiny aut můžete při jízdě v rychlosti 50 km/h zařadit čtvrtý rychlostní stupeň, u těch nejmodernějších nebývá problémem ani stupeň pátý. U naftových motorů můžete po získání potřebné rychlosti klesat až k 1000 otáček za minutu, u benzinu se můžete držet pod 2000. Mějte ale na paměti, že každému vozu svědčí něco jiného a zejména u starých vozů bude nutné udržovat otáčky vyšší. Nebojte se ale se svým vozem v tomto směru trochu experimentovat a zjistit, s jakými nejnižšími otáčkami motor nemá z hlediska chodu žádný problém. Možná budete překvapeni, jak nízko se dostanete.

Pozor na technický stav vozu

Značný vliv na vaši spotřebu má i technický stav vozu. V první řadě jde o pneumatiky. Ty by vždy měly být správně nahuštěné. Vždy obujte vhodnou sadu (v létě letní, v zimě zimní).

Pokud ve voze něco drhne, skřípe, cvaká apod., vždy vůz zavezte do servisu a nechte odstranit jakýkoli defekt. I zdánlivá drobnost někdy může znamenat horší jízdní vlastnosti a tím i vyšší spotřebu.

Jak jste na tom s aerodynamikou?

Vozíte na střeše po celý rok střešní box, máte rádi otevřená okýnka? Pak pamatujte na to, že všechny tyto prvky výrazně zhoršují aerodynamiku vašeho vozu. Také tato skutečnost v konečném důsledku znamená vyšší spotřebu. Cokoliv, co na autě a v něm není potřeba, raději uložte do garáže. Platit to může i o nákladu v kufru – každý kilogram navíc znamená více spálených pohonných hmot.

Byl pro vás článek zajímavý? Sdílejte jej přátelům: