14. dubna 2025
Kategorie: Zajímavosti

Japonské automobilky ukazují budoucnost mobility: Na Expu 2025 nasadí auta na syntetická paliva

Na světové výstavě Expo 2025 v japonské Ósace se návštěvníci setkají s neobvyklými dopravními prostředky. Japonské automobilky Toyota, Suzuki, Subaru, Daihatsu a Mazda zde nasadí osobní vozy, které místo tradičních fosilních paliv pohání syntetická alternativa. Tato auta budou zajišťovat přepravu hostů a personálu v průběhu celé akce, která potrvá až do 13. října 2025.

Syntetické palivo jako budoucnost ekologické dopravy

Syntetická paliva fungují podobně jako klasický benzín, ale jejich výroba je mnohem šetrnější k životnímu prostředí. Vyrábí se kombinací vodíku – získaného pomocí obnovitelných zdrojů – a oxidu uhličitého. Výsledkem je kapalné palivo, které může být použito v běžných spalovacích motorech a zároveň výrazně snižuje emise CO2. Díky tomu není třeba budovat novou infrastrukturu – stávající čerpací stanice by mohla být využívána i nadále.

Automobilky tímto způsobem chtějí upozornit na to, že i tradiční motory mohou hrát důležitou roli v přechodu k uhlíkové neutralitě, pokud se používá ekologičtější palivo. Iniciativa je zároveň v souladu s celkovou vizí Expa 2025, které si klade za cíl prosazovat udržitelnost a inovativní přístupy v různých oblastech lidské činnosti.

Výroba paliva za podpory státu

Syntetické palivo, které budou auta na výstavě používat, poskytne firma ENEOS. Ta ho vyrábí ve svém demonstračním závodě, jehož výstavbu podpořila Organizace pro rozvoj nových energetických a průmyslových technologií (NEDO) prostřednictvím Fondu zelených inovací. Jedná se o důkaz rostoucího zájmu japonské vlády o čisté technologie a jejich aplikaci v každodenním životě.

Možnost i pro běžné vozy

Téma syntetických paliv je v posledních letech stále častěji diskutováno jako způsob, jak zachovat spalovací motory i v době, kdy se svět přiklání k elektromobilitě a nízkoemisním dopravním prostředkům. Podle odborníků by většina moderních automobilů s benzinovým motorem a přímým vstřikováním mohla syntetická paliva bez větších úprav využívat, pokud bude jejich složení dostatečně blízké klasickému benzínu.

Toyota například testuje model GR Corolla H2, který je poháněn kapalným vodíkem. Tento vůz se už několikrát objevil na závodních tratích, kde si automobilka ověřuje možnosti nového způsobu spalování. Toyota, dlouhodobý zastánce vodíku jako zdroje energie, se vedle palivových článků nyní věnuje i vývoji vodíkových spalovacích motorů, což je další krok k diverzifikaci ekologických pohonů.

Syntetická paliva jako mezikrok na cestě k čisté mobilitě

Nasazení vozidel na syntetická paliva během Expa 2025 jasně ukazuje, že automobilky hledají různé cesty, jak dosáhnout ekologičtější mobility. Vedle elektromobilů a vodíkových technologií tak do popředí vstupuje další varianta, která by mohla nabídnout ekologické řešení i pro ty řidiče, kteří nejsou připraveni přejít na elektrická auta.

Byl pro vás článek zajímavý? Sdílejte jej přátelům: