
Jaké úkony v rámci péče o osobní automobil obzvláště nepodceňovat?
S auty je to jako s lidmi. Lékaři nám připomínají důležitost prevence, pravidelného pohybu a vyvážené stravy plné vitamínů, minerálů a dalších prospěšných látek, u vozidel platí v zásadě totéž. Jejich výkon a spolehlivost závisí na tom, jak dobře se o ně staráme – jaké palivo a provozní kapaliny používáme, jaký styl jízdy volíme a jak pečlivě přistupujeme k jejich údržbě. Právě péči o auto se budeme v tomto článku podrobněji věnovat.
Umíte správně jezdit?
S automobilem se v první řadě je třeba naučit jezdit. Nejde přitom jen o to osvojit si základy silničního provozu, nastartovat vozidlo, rozjet se a dojet z bodu A do bodu B. Během jízdy je nutné správně používat brzdu, plyn, blinkry a další ovládací prvky. To vše samozřejmě tak, abyste neublížili sobě, ostatním účastníkům silničního provozu ani samotnému vozidlu.
Myslete na brzdové destičky i kotouče
Vy zkrátka musíte jezdit bezpečně a především plynule. Můj instruktor v autoškole mi svého času kladl na srdce, že plynulá jízda je taková, při které není třeba zbytečně dupat na brzdy. Ty se totiž každým došlápnutím opotřebovávají. Takže jezděte tak, abyste brzdit nemuseli. Vaše brzdové destičky i kotouče vás za to budou milovat. To samé platí o spojce. na té zase zbytečně nestůjte. Řeč je především o dlouhých minutách strávených v kolonách a na semaforech.
Myslete na svůj motor
Především začínající řidiči z řad chlapců rádi vytáčejí motor na ty nejvyšší otáčky. Na to, jak tím trpí motor, už ale nemyslí. Stejně jako extrémně vysoké otáčky ale není vhodný ani opačný extrém, tedy otáčky příliš nízké. Mějte na paměti, že pro benzinové automobily jsou ideální otáčky motoru okolo 3500/min. K červenému poli se pokud možno ani nepřibližujte, natož abyste v něm jeli delší úsek.
Myslete na své pneumatiky
Zřejmě již víte, že v létě se jezdí na letních a v zimě na zimních pneumatikách, které je tak třeba před sezónou přezouvat. Zbavte se pokušení jezdit v létě na zimních pneumatikách. Jednak byste brzy zjistili, že zimní pneumatika na rozžhavené silnici moc dobře nesedí, ale také byste ji mohli zničit. Jízda v zimě na letních pneumatikách pak je hazardem se samotným životem.
Dopřejte svému vozidlu pravidelný servis
Tak jako lidé chodí na preventivní prohlídky k praktickému lékaři, své automobily vozíme na pravidelné servisní prohlídky. Respektive by tomu tak mělo být. Zkušený mechanik vozidlo totiž po všech stránkách, stejně jako lékař nás, proklepne. Zjistí, co mu chybí, a to doplní či opraví. Pravidelné prohlídky svému vozidlu dopřávejte minimálně každé dva roky, ideálně před technickou kontrolou. Jednak na ně nezapomenete a hlavně budete mít jistotu, že technickou váš automobil projde.
Výměna motorového oleje
Součástí každé pravidelné prohlídky by měla být výměna oleje a dalších provozních kapalin, filtrů a plnění klimatizace. Motorový olej, jak apelují automechanici ze servisu Drivelab a také uvádějí na svých stránkách, by se v závislosti na typu oleje měl měnit po každých osmi až dvaceti tisících ujetých kilometrech. To platí i na tzv. longlife oleje. Je třeba si uvědomit, že promeškání doby nutné pro výměnu oleje může razantně snížit životnost motoru. Starý neměněný olej přichází o své mazací vlastnosti, což vede k většímu opotřebení pohyblivých částí motoru, jako jsou písty, ventily a ložiska.
K tomu byste měli před každou jízdou kontrolovat jeho hladinu a v případě potřeby ho dolít. S nízkou hladinou si můžete motor doslova zadřít a tím zničit, což určitě nechcete, protože motor je jednou z vůbec nejdražších komponent vozidla. A poslední věc, kterou je třeba mít na paměti, je to, že vždy musíte používat motorový olej určený právě pro motor vašeho vozidla. Důležitá v tomto ohledu je jeho viskozita a specifikace.
Výměna oleje v převodovce
Dalším olejem, který jednou bude zralý na výměnu, je ten v převodovce. I ta musí být dobře promazávána, jinak nebude pracovat tak, jak má, tedy bezproblémově řadit. Tento typ oleje se mění po třiceti až osmdesáti tisících ujetých kilometrech v závislosti na typu převodovky. Promazávat je každopádně nutné převodovku automatickou i manuální.
Plnění klimatizace
Dalším důležitým úkonem v rámci péče o vozidlo je plnění klimatizace. To je zase zárukou, že vy a vaši spolujezdci budete ve vozidle dýchat čistý a zdravý vzduch oproštěný od veškerých bakterií a plísní, které se rády množí v oblasti výparníku klimatizace. Dezinfekci a plnění klimatizace rozhodně nepodceňujte. Nekvalitní vzduch proudící ze zanesené klimatizace způsobuje bolesti hlavy a může ovlivnit i řidičovy reakce.
Výměna kotoučů a destiček
První komponentou, kterou ve svém vozidle budete vyměňovat, zřejmě budou brzdové destičky následované brzdovými kotouči. Na začátku tohoto článku jsem naznačili, co můžete udělat pro to, abyste prodloužili jejich životnost. Ta ale i při té nejlepší péči jednou skončí. A v ten okamžik je třeba okamžitě jednat. Opotřebené destičky vás totiž mohou přímo ohrozit na životě. Obecně se životnost brzdových destiček pohybuje mezi patnácti až čtyřiceti tisíci kilometry v závislosti na zmíněném stylu jízdy.
Prokluzující spojka
Častým problémem starších vozů je prokluzující spojka. Zbystřit byste měli hlavně v okamžiku, kdy při sešlápnutí plynu dojde k nenadálému zvýšení otáček, aniž by při tom došlo ke zvýšení rychlosti. Varovat by řidiče měly samozřejmě i jakékoliv netypické zvuky doprovázející řazení, anebo zápach. Mezi další signály značící problém se spojkou je trhaný pohyb po přeřazení, větší než obvyklý odpor spojkového pedálu atd.,“ stojí na stránkách autoservisu Drivelab.cz.