
Jak zvládnout jízdu na sněhu? Rady pro bezpečnost a jistotu za volantem
Zimní jízda na sněhu nebo mokré vozovce vyžaduje nejen kvalitní pneumatiky, ale také schopnost správně využít motor, brzdy a volant. Důležitá je také dobrá znalost vlastností vašeho vozu. Naučíte se, jak reagovat při smyku, jak pracovat s pohonem 4×2 nebo 4×4, a které prvky zimní výbavy byste neměli podcenit.
Kvalitní pneumatiky jsou základem
Přezutí na zimní pneumatiky je nezbytné, ale samo o sobě nezajistí dokonalou stabilitu. Minimální hloubka dezénu by měla být čtyři milimetry. Také myslete na jejich stáří – starší pneumatiky tvrdnou a ztrácejí původní vlastnosti. Ideální je vyměnit je po čtyřech letech.
Pokud jste ještě nikdy nepoužili sněhové řetězy, měli byste si jejich nasazování vyzkoušet na suchu, například v garáži. Při ostré akci v terénu byste se mohli potýkat s tmou nebo nepříznivými podmínkami.
Pohon 4×2 vs. 4×4
Pohon 4×4 usnadňuje zimní jízdu, ale u vozů s pohonem 4×2 je důležité znát fungování protiprokluzového systému. Tento systém omezuje prokluz kol, což může snížit výkon motoru. Pokud tedy jedete do kopce, systém může způsobit, že auto zastaví a vy zůstane viset. Proto je lepší protiprokluz vypnout a využít větší výkon, který pomůže vozidlo vytáhnout nahoru.
Správné brzdění v zimě
Při stoupání do kopce zvolte vyšší převodový stupeň. Plynový pedál bude méně citlivý, a minimalizujete tak riziko prokluzu kol. Udržujte konstantní rychlost a pokud možno se nezastavujte. Zastavení v prudším kopci může způsobit, že se už nerozjedete.
Při jízdě z kopce zařaďte nejnižší převodový stupeň a brzděte motorem. Brzdu používejte pouze k jemné korekci rychlosti, protože prudké brzdění by mohlo zablokovat kola a způsobit ztrátu kontroly nad vozem. U automatických převodovek můžete aktivovat funkci B nebo použít řazení páčkami pod volantem.
Jak zvládat smyk?
Na silnici můžete zažít dva hlavní typy smyku:
- Přetáčivý smyk nastává, když zadní část vozu předbíhá přední. U pohonu 4×2 plyn pozvolna uberte a volant natočte proti smyku. U pohonu 4×4 volant natočte také proti smyku, ale naopak plyn přidejte.
- Nedotáčivý smyk vzniká, když vozidlo nejede do zatáčky, ale pokračuje rovnou. Řešením je ubrání plynu, pohyb volantem nepomůže.
Reakce vozu na různé druhy sněhu
Auto se chová jinak na mokrém sněhu, jinak na čerstvém a ještě jinak na zmrzlém povrchu. Aby vás případná krizová situace nepřekvapila, doporučuje se trénink na bezpečném a prázdném prostoru, jako je velké parkoviště.
Užitečná zimní výbava
Do kufru auta se vyplatí přidat kromě sněhových řetězů i pytlík s pískem. Ten můžete použít pro zlepšení trakce kol. Pokud nemáte písek po ruce, můžete využít jehličnaté větve nebo kartonové krabice.
Zimní podmínky na silnicích mohou být náročné, ale díky správné přípravě, důležitým znalostem a adekvátnímu vybavení zvládnete i ty nejhorší situace s přehledem.