
Jak vypadal předchůdce navigace? Byl na kazetě!
Navigace v automobilu je v dnešní době naprostým standardem. Ovšem první pokusy o její zavedení ve voze se objevovaly již v roce 1971.
O její zavedení do svých vozů se pokoušela automobilka Volkswagen v roce 1971. Aktérem byl Volkswagen Beetle, který se stal nositelem na svou dobu velmi inovativní technologie! V čem spočívala?
Magnetofonová páska
Jejím základem byla magnetofonová páska, na které byla nahrána konkrétní cesta, například z centra města na letiště. Pokud jste chtěli trasu změnit, museli jste najít další správnou kazetu s instrukcemi. Kazety obsahovaly hlasovou instrukci, která říkala, kam máte odbočit, z jaké ulice a za jak dlouho od daného místa či odbočky. Problém byl však v tom, že kazeta musela nějakým způsobem poznat, kde se právě nacházíte.
Krom hlasu tak vydávala také pípání i různých délkách. Právě různě dlouhé tóny byly u navigace klíčové. Byly totiž zaznamenávány elektronickým zařízením uloženým pod palubní deskou vozu. Délka tónu pak určovala, jakou vzdálenost musí vůz k dalšímu místu s instrukcí ujet. Elektronické zařízení tak četlo datový záznam o cestě.
Vzdálenost je klíčová
Ujetou vzdálenost pak automobil získával připojením na náhon běžného tachometru. I přesto že se na svou dobu jednalo o velmi revoluční systém, neshledal se s přílišným úspěchem. Problémem byly především kopy kazet s jednotlivými cestami. Zkrátka tato technologie musela ještě nějakou dobu počkat do doby, než začalo být vše naváděno satelitem.