
Jak snížit riziko nehody při jízdě na motorce? (Část 2.)
Nedávno jsme pro méně zkušené motorkáře sepsali soubor doporučení, které by měli za řídítky svého jednostopého miláčka dodržovat. V následujících řádcích najdete další tipy, které se do prvního dílu nevešly.
Udržujte svou pozornost na maximu
Psychika při jízdě na motorce patří k důležitým, leč opomíjeným aspektům. Motorkář zažívá euforii – jeho mozek je „nadopován“ adrenalinem, serotoniny a dalšími látkami. Udržet je pod kontrolou není zrovna snadné. Jenomže právě udržení koncentrace je naprosto rozhodující. Proto nikdy na motorku neusedejte, pokud cítíte, že nejste v klidu. Negativní nebo příliš intenzivní emoce na silnici nepatří!
Předvídejte za ostatní řidiče
Myslet i za ostatní účastníky provozu? Žádná novinka. Předvídání by mělo být nedílnou součástí jezdecké inteligence a je ještě důležitější než při řízení automobilu. Za všech okolností udržujte dostatečnou vzdálenost, které vám umožní adekvátní reakci. „Nelepte“ se na ostatní a nezapomeňte na to, že každý může udělat chybu. Pro vás jsou následky horší než pro traktor, který vyjel z pole na cestu.
Jízda na mokrém povrchu
Mokrá vozovka si s motorkáři příliš netyká. Základní pravidlo zní – vždy a za všech okolností jezdit pomaleji a přizpůsobit styl jízdy podmínkám. Je třeba si uvědomit, že na mokré silnici si nemůžete dovolit takové kousky jako na suchém povrchu. Nejzrádnější je lehčí vrstva vody, naopak stabilněji se jezdí na několika centimetrech. K nejkritičtějším místům patří dlažební kostky, koleje, bílé dopravní značení, praskliny, spáry apod.
Kritické situace
Jsou situace, kdy je riziko nehody vyšší než normálně. Jedná se o jízdu přes křižovatky, kdy vám může cestu zkřížit řidič, který nedal přednost.
Další situací je předjíždění – k největším chybám patří nesledování situace zboku a předjíždění větší kolony aut, kdy vozidlo v čele kolony dává blinkr, kterého jste si z původní pozice nemohli všimnout.