24. června 2025
Kategorie: Zajímavosti

Jak se vyvíjely ceny automobilů v Česku? Nejvíce zlevnily elektromobily, naopak malá auta prudce zdražila

Český trh s novými vozy prošel v posledních letech výraznými cenovými výkyvy. Některé automobily se dramaticky zlevnily, jiné naopak výrazně podražily. Co stojí za těmito změnami, a které modely se posunuly cenově nejvýrazněji, shrnuje nová analýza společnosti Business Lease, která sledovala změny od ledna 2023 do jara 2025.

Proč dochází k cenovým změnám?

Pohyb cen automobilů obvykle odráží tržní dynamiku. Pokud se konkrétní model neprodává podle očekávání, dovozci přistupují ke slevám, aby zvýšili zájem zákazníků. Kromě běžných obchodních důvodů však cenu aut významně ovlivňují také legislativní omezení ze strany Evropské unie, především emisní limity, a značné investice automobilek do elektromobility.

„Automobilky musí investovat obrovské sumy do vývoje elektrických vozů, což se přenáší do cen všech typů aut. Zároveň na cenách dieselových a benzinových modelů hrají roli stále náročnější emisní normy, které vyžadují nákladnější technologie na čištění výfukových plynů,“ vysvětluje Hana Výmolová, ředitelka společnosti Business Lease.

Dieselové automobily: největší změny cen

V segmentu dieselových vozů došlo od ledna 2023 k nejvýraznějšímu poklesu cen zejména u modelů značek Citroën, Peugeot a Opel. Například Citroën C5 Aircross zlevnil téměř o 9 %. Naopak nejvíce zdražil Mercedes Citan (+7,6 %) či Volkswagen Amarok (+6,3 %).

Lukáš Urbanec z Business Lease upozorňuje, že obecný zájem o dieselové automobily na českém trhu stále trvá, což omezuje prostor pro větší cenové poklesy. Zdražování některých dieselových modelů ovlivňuje i skutečnost, že jejich výroba je stále nákladnější. Automobilky musí výrazně investovat do moderních filtrů či katalyzátorů s drahými kovy. Také pokuty za překračování emisí CO₂ nutí výrobce zvyšovat ceny vozů se spalovacími motory, zvláště pokud neprodávají dostatek elektromobilů.

Benzínové modely: pokles u Stellantisu, nárůst u malých vozů

Benzínové vozy, podobně jako diesely, nejvíce zlevňovaly opět v rámci koncernu Stellantis (Citroën, Peugeot). Největší slevu získal Ford Bronco (-9,5 %), Peugeot 2008 (-8,4 %) nebo Citroën C4 X (-8,0 %). Důvodem byly slabší prodeje a tlak ze strany nových, zejména čínských výrobců.

Naopak dramaticky vzrostla cena malých městských automobilů, jako jsou Kia Picanto (+11,3 %), Hyundai i10 (+9,8 %) či Toyota Yaris (+6,1 %). Důvodem tohoto trendu jsou zpřísňující se bezpečnostní a emisní normy EU, které nutí výrobce instalovat stále dražší technologie do vozidel, která byla tradičně levná. „Dnešní malá auta musí obsahovat pokročilé asistenty řízení, což cenu může zvýšit až o 150 tisíc korun,“ zdůrazňuje Lukáš Urbanec.

Vedle městských vozů se mezi výrazně zdražujícími objevily i prémiové značky jako Porsche či Audi, které tím reagují na zvýšené výrobní náklady, exkluzivitu a opět zmíněné emisní pokuty.

Elektromobily výrazně zlevnily, ale prémiové modely naopak zdražily

Elektromobily jsou unikátní kategorií, kde průměrná cena za posledních dva a půl roku klesla. Nejvýrazněji zlevnil Nissan Leaf (-16,5 %), Toyota BZ4X (-10,3 %) nebo Tesla Model S (-8,9 %). Důvodem poklesu cen elektromobilů je snaha automobilek podpořit jejich prodeje, které často zaostávaly za očekáváním, a také tlak levnější čínské konkurence.

I přesto některé prémiové elektromobily naopak zdražily – například Porsche Taycan (+8,2 %) nebo Mercedes EQV (+5,4 %). Tyto vozy se prodávají jako exkluzivní produkty s vysokými náklady na technologie.

Škoda Auto zatím mimo extrémy

Ačkoli značka Škoda nedávno také přistoupila ke zdražení některých modelů, především těch s výkonnějšími motory, v analýze zatím extrémními cenovými výkyvy nefiguruje. Nedávná zdražení této značky se totiž projevila až v posledních týdnech, a proto nebyla zahrnuta ve výsledcích.

Celkové srovnání změn cen podle pohonů

Pokud jde o průměrný pohyb cen za jednotlivé typy pohonů od ledna 2023:

  • Elektromobily: -0,5 %
  • Diesely: +0,3 %
  • Benzínové hybridy: +0,3 %
  • Benzínové vozy: +0,6 %
  • Dieselové hybridy: +1,0 %

Analytici společnosti Business Lease při hodnocení upozorňují, že uváděná čísla jsou katalogová. Reálné ceny, zejména pro firemní zákazníky nebo při větších objednávkách, mohou být u jednotlivých prodejců výrazně nižší.

Analýzu pro Business Lease vypracovali analytik Štěpán Vondra a manažer nákupu Lukáš Urbanec, přičemž čerpali z dat renomované společnosti JATO Dynamics a interních údajů Business Lease.

Byl pro vás článek zajímavý? Sdílejte jej přátelům: