
Jak budou vypadat auta budoucnosti?
Automobilový průmysl zažívá největší převrat ve své historii. Pascal Brier, výkonný viceprezident skupiny Altran Group, osvětluje čtyři hlavní trendy pro automobil budoucnosti: elektrický, autonomní, propojený a se zcela novou architekturou.
Technologické tsunami v posledním desetiletí podněcovalo automobilový průmysl. Vzhledem k tomu, že digitální revoluce vede k novému objevu veškeré hardwarové a softwarové architektury vozidel, explodovaly tradiční vzory. Může se stát, že za pár let nebude auto vypadat jako dnes.
Podle názoru Pascala Briera, výkonného viceprezidenta skupiny Altran Group, který je odpovědný za inovace, budou vozy zanedlouho zcela odlišné než známe nyní. Zde jsou jeho hlavní rysy vozů budoucnosti.
Elektrické auto
Elektřina byla prvním fenoménem, který transformoval automobily. Když byl tento koncept poprvé představen, odborníci předpokládali konkrétní využití – například pro veřejnou dopravu. V rozporu s předpovědí se elektromobily pomalu stávají nezbytnou součástí všech tržních segmentů.
Nyní má elektřina ve vozech řadu technologických výhod a její údajné historické slabiny, jako je autonomie (například 600 km u nejnovější Tesly ) nebo výkon na silnici, již neplatí.
Tento trend byl výrazně posílen závazky v oblasti životního prostředí ke snížení emisí částic a skleníkových plynů. V následujících letech nahradí tradiční spalovací motor postupně výkonnější hybridní nebo elektrické motory.
Autonomní auto
Je to nejpozoruhodnější revoluce. Zítra se auta budou moci obejít bez řidičů. „Tento vývoj bude probíhat v několika fázích: začneme bez nohou a pak bez rukou a nakonec bez očí,“ říká Pascal Brier.
První dvě etapy již byly dokončeny. Tempomat existuje již několik let: řidiči mohou nastavit cestovní rychlost a sejmout nohy z pedálů. Některá auta nyní nabízejí asistenční systémy řidiče, které umožňují sejmout ruce z volantu v konkrétních situacích, jako jsou dopravní zácpy, parkování atd.
Další krok? 100% autonomie. Inženýři pracují na nahrazení lidských očí množstvím kamer, senzorů a laserů, které budou reprodukovat prostředí ve 3D a umožní vozidlu samotné navigační rozhodnutí. Popularizován Googlem a jeho slavným automobilem Google, většina výrobců začala zkoumat autonomii a je v současné době ve fázi provádění velkých testů na silnicích.
Připojené auto
Auto budoucnosti bude plně spojeno s objekty … a lidmi! Aby byla auta autonomní a mohla činit správná rozhodnutí, musí být schopna vyměňovat si s okolním světem různé informace: provoz, počasí, stav vozidla, čerpací stanice, nehody atd. Nakonec prostřednictvím různých senzorů bude vůz schopen komunikovat s jinými vozidly, ale také s infrastrukturou (silnice, budovy atd.). Cestujícím bude navíc k dispozici řada online služeb: Wi-Fi, cloud, média, zábava atd.
Podle názoru Pascala Briera se jedná o celkovou změnu paradigmatu, „automobily se stávají samostatným místem pro spotřebu služeb,“ říká. Jen si to představte: několikahodinový výlet se stane příležitostí odpovědět na vaše e-maily, sledovat nejnovější film uvedený v kinech nebo skypovat příteli na druhé straně planety.
Nový způsob výroby
Poslední velká změna se týká samotného odvětví. Zítřejší továrny nebudou nic jako dnes. Veškerá hardwarová a softwarová architektura vozu je v procesu přepracovávání.
Na jedné straně se tělo pomalu mění a začleňuje nové technologie – například lehké kompozitní materiály a materiály pro 3D tisk. A na druhou stranu, aby byla zajištěna konektivita a dosah vozidla, bude muset být připojeno a integrováno mnoho chytrých zařízení – včetně počítačů, kamer, infotainment center atd.
To znamená úplné přepracování elektronické architektury vozu. Pascal Brier si myslí, že „přecházíme z kabelového automobilu na zcela samostatnou síťovou architekturu ve tvaru vozidla.“
Závěrem lze říci, že vůz budoucnosti postavený podle nového modelu bude elektrický, autonomní a propojený. Společnosti to přinese řadu výhod: méně znečištění, více bezpečnosti, více volného času a služeb. A na konci toho všeho? Revoluce paradigmatu: automobily možná nabídnou méně potěšení z jízdy na otevřené silnici, ale nabídnou skutečné dopravní, bezpečnostní a konektivní služby.