13. dubna 2022
Kategorie: Zajímavosti

GM se vrací na Měsíc: Představil možnou podobu budoucích lunárních vozidel

GM chce opět na Měsíc, ale tentokrát spolupracuje s Lockheed Martin, aby vznikly vylepšené měsíční buginy. Stejně jako tomu bylo u Boeingu v 60. letech 20. století, GM se spojila s leteckými experty z Lockheed Martin pro nejnovější verze měsíční buginy. Tentokrát však velká část technologií použitých v těchto buginách pochází ze stejné technologie Ultium EV používané v nákladních automobilech GMC Hummer a Chevrolet Silverado EV.

Původní Buggy

Tak takto vypadala původní lunární bugina:

Níže jsou prozatím ztvárnění budoucích lunárních roverů. Na rozdíl od původní měsíční buginy – oficiálně známé jako lunární roverová vozidla nebo LRV – jsou mnohem větší a díky moderní technologii baterií potenciálně dojedou dál. Původní vozítko bylo vypuštěno v roce 1971 a vytvořeno k rozšíření misí Apolla za hranice pěší vzdálenosti astronautů. Bylo také vyvíjeno přibližně 17 měsíců v laboratořích GM Defense Research Labs, Delco Electronics a Boeing a postaveno v Kentu ve státě Washington. Buggy používal čtyři kartáčované stejnosměrné motory o výkonu asi 0,25 hp. Astronaut Eugene Cernan dokázal během mise Apolla 17 vytlačit svou buginu na 11 mil za hodinu.

Energii pro lunární rover zajišťovala dvojice 36voltových, 4,4kWh stříbrných zinkových baterií, které byly zapojeny paralelně o celkové kapacitě 8,8 kWh. I když je tato bugina na hony vzdálená naší současné generaci lithiových baterií, dokázala na plné nabití ujet až 50 mil. Během Apolla 15 a 16 byly z bezpečnostních důvodů buginy nicméně omezeny na pouhých 10 mil v jednom směru a počáteční jízda během Apolla 15 byla celkem 17,25 mil. Avšak u Apolla 17 byly tyto obavy uvolněny a LRV této mise urazilo celkem 22,3 mil s 12,5 mil dlouhou jednosměrnou vzdáleností.

Naštěstí technologie od Apolla 17 udělala několik velkých skoků a mezí. Podle GM z května 2021 jsou tyto lunární rovery nové generace navrženy tak, aby jezdily ještě větší vzdálenosti, aby podpořily první výlety na jižní pól Měsíce. Tyto nové LRV budou také potřebovat lepší technologii, která přesahuje jejich kapacity, protože jižní pól je tmavý, takže je mnohem chladnější s mnohem členitějším terénem a sluncem zalitými povrchy, na kterých mise Apollo přistávaly.

Naštěstí technologie Ultium od GM s největší pravděpodobností pomohou vytvořit pohon a baterie, které tyto nové vozítka potřebují. Tato nová vozítka budou také autonomní, což jim umožní startovat před přistáním člověka. To je podle GM potřeba k přípravě na „komerční služby užitečného zatížení a zvýšení rozsahu a užitečnosti vědeckého užitečného zatížení a experimentů“.

Není jediným hráčem

Dalším rozdílem od původních misí Apollo, dokonce i těch před misemi roverů, bude několik lunárních misí schválených NASA. Jedna z těchto misí také zahrnuje další rover postavený Northrop Grumman. K němu se připojily AVL, Intuitive Machines, Lunar Outpost a Michelin, aby vytvořily Lunar Terrain Vehicle – LTV. Každá značka přináší do LTV své vlastní zkušenosti. Northrop Grumman povede systémovou integraci a spojí své vlastní letem ověřené zkušenosti s konstrukcí kosmických lodí, které zahrnují skladování nákladu, energetický management, avioniku, navigaci, senzory, ovládání, plánování misí, provoz a výcvik.

Společnost AVL je považována za lídra v oboru vývoje, simulace a testování systémů vozidel a bude využita pro své odborné znalosti v oblasti vývoje elektromobilů na baterie, autonomního řízení a řešení pohonu. Intuitive Machines a jejich kosmická loď Nova-D budou použity k přivedení LTV na Měsíc pomocí čtyř motorů na kapalný metan/kyslík z jejich programu Nova-C. Lunar Outpost – podle společnosti Northrop lídr v oblasti platforem mobility na Měsíci – využije své technologie pro zmírnění prašnosti a tepelné technologie z vývoje svého roveru MAPP, aby pomohl vyvinout podobná řešení pro LTV.

V neposlední řadě Michelin využívá své vlastní zkušenosti s odbornými znalostmi NASA v oblasti high-tech materiálů a svého vývoje bezvzduchových řešení pro extrémní aplikace k návrhu bezvzduchové pneumatiky pro LTV. Ano, Tweel jede na Měsíc a lunární rover tentokrát pravděpodobně nebude mít pneumatiku z pozinkovaného klavírního drátu a hliníkových pásků.

Nacházíme se ve vzrušující době vesmírného průzkumu a vypadá to, že se konečně vrátíme na Měsíc s nějakou mobilní podporou. Jen to vypadá, že technologický tok jde tentokrát jiným směrem. Místo toho, co jsme se naučili při vývoji cesty na Měsíc, používáme to, co jsme vyvinuli na Zemi, pro každodenní cestování.

Byl pro vás článek zajímavý? Sdílejte jej přátelům: