24. června 2025
Kategorie: Zajímavosti

Expedice do Ósaky láká fanoušky veteránů. Největší obdiv sklízí Toyota Celica, říká její řidič Pešák

„Myslím, že když se lidé ohlédnou zpět na naši expedici, rozhodně si nejvíc vybaví právě Toyotu Celicu. A proč právě ji? Protože je jednoduše nejhezčí,“ říká s úsměvem Lubomír Pešák, majitel zelené Toyoty Celica ST z roku 1977. Tento vůz, který se stal symbolem japonského automobilového designu sedmdesátých let, patří mezi hlavní hvězdy neobvyklé výpravy veteránů, která minulý víkend odstartovala z pražského Hradčanského náměstí směrem na světovou výstavu EXPO 2025 v japonské Ósace.

Expedice ROBOT Praha–Ósaka je unikátním dobrodružstvím, během něhož sedm historických vozů ujede více než 16 tisíc kilometrů, projede dvanáct zemí a stráví na cestě celých pět týdnů. Slavnostního zahájení cesty se zúčastnil i prezident Petr Pavel a japonský velvyslanec Kansuke Nagaoka. Výprava navazuje na legendární projekt Sakura 1970 a propojuje tak české milovníky veteránů s kulturou vzdálené Asie.

Spolehlivost a jednoduchost jsou klíčové

Lubomír Pešák se svou Toyotou Celica cíleně počítal právě s touto expedicí. „Vybral jsem si ji, protože kombinuje estetiku, spolehlivost a zároveň i jednoduchost servisu. Dílů na tento model je stále dostatek a Celica má navíc závodní původ. Jde o sportovní vůz známý ze závodů rallye, takže potenciál pro další úpravy je velký. My jsme se ale rozhodli zachovat původní jednoduchost, díky které zvládne dlouhé trasy bez komplikací,“ dodává Pešák.

Za volantem Celicy již zvládl absolvovat více než 3 tisíce kilometrů, nyní ho však čeká mnohem náročnější výzva. „Z cesty jako takové obavy nemám, mnohem víc mě děsí administrativní nástrahy. Musíme překonávat řadu hranic, řešit mnoho dokumentů a povolení. Byrokracie je paradoxně nejnáročnější částí celé cesty,“ vysvětluje Pešák.

Náročná logistika a nová přátelství

Celou výpravu má na starost Josef Zajíček, zakladatel společnosti ROBOT, který se na cestu vydává v legendární Tatře 603 z roku 1959. „Projekt vznikl před rokem a půl, celý poslední rok byl věnován přípravám. Musíme řešit místní předpisy, registrační značky a dokonce i místní řidičské průkazy. V Číně nebo Koreji je nutná účast lokálních agentů. Je to logisticky i diplomaticky náročné,“ popisuje Zajíček.

Jeho hlavním cílem však není jen samotná cesta. „Chceme navázat nová přátelství a přinášet lidem radost. Již víme, že v některých zemích se k nám přidají místní fanoušci historických aut. Je skvělé vidět, jak tyto staré vozy dokážou sbližovat lidi,“ dodává Zajíček.

Výpravu doprovází servisní vozidlo s mechaniky Valdemarem Vašendou a Martinem Hašou. Na cestě k první zastávce v maďarském Kecskemétu se k týmu dočasně připojila také historická Toyota Corona z roku 1969, kterou zapůjčilo české zastoupení značky Toyota, jež je zároveň jedním z partnerů expedice.

Byl pro vás článek zajímavý? Sdílejte jej přátelům: