
Češi stále preferují nákup aut v showroomech, online nákup je ale na vzestupu
Češi si i nadále raději pořizují nová auta osobně v dealerstvích, a to i přes rostoucí možnosti online nákupu. Hlavním důvodem je touha si vůz před koupí prohlédnout a vyzkoušet. Trend by se ale v budoucnu mohl změnit s nástupem elektromobility a proměnou uvažování mladších generací.
V roce 2023 vzrostl v Česku prodej nových osobních aut o 15,3 %. Drtivá většina zákazníků přitom stále preferuje nákup v kamenných prodejnách. „Čeští zákazníci jsou spíše konzervativní a jejich nákupní chování se mění jen velmi pozvolna,“ potvrzuje David Pavlíček, tiskový mluvčí Hyundai Motor Czech.
Důležitou roli hraje možnost si auto před koupí prohlédnout a vyzkoušet. „Největší bariérou online nákupu je absence možnosti osobně se s autem seznámit,“ doplňuje Jan Nedělník, CEO společnosti Konecta Czech, Hungary a Slovakia.
Silná síť dealerů
Automobilky v Česku disponují rozsáhlou sítí dealerství. Škoda Auto má například 176 prodejních míst, Toyota a Lexus 32 showroomů a Kia 56 prodejen. „Autorizované partnery považujeme za nejvyšší hodnotu, kterou máme,“ říká Jitka Jechová, PR managerka značek Toyota a Lexus.
Online nákup na vzestupu
I když Češi stále preferují nákup v showroomech, online nákup aut je celosvětově na vzestupu. V roce 2019 by podle výzkumu společnosti Ernst & Young zvažovala nákup auta online asi třetina Čechů.
Mezi hlavní výhody online nákupu patří:
- Rychlost: Nákupní proces je online obvykle rychlejší než v kamenném obchodě.
- Pohodlí: Zákazníci si mohou auto vybrat a objednat z pohodlí domova.
- Přehlednost: Online je snadné porovnat ceny a nabídky různých prodejců.
Elektromobily a sdílení aut
Trend online nákupu aut by se v budoucnu mohl změnit s nástupem elektromobility. Tyto vozy se snadněji konfigurují a online nákup je pro ně ideální. Od roku 2035 by navíc auta se spalovacími motory neměla být na trhu dostupná vůbec.
Mladší generace také vnímají vlastnictví automobilu odlišně od starších. Jsou otevřenější alternativám pronájmů či sdílení vozů. Tyto tendence jsou silnější ve větších městech.