S dieslem, který nesplňuje Euro 6, se nepodíváte do některých německých měst

Jiný kraj, jiný mrav. Zákonodárci sousední Německé spolkové republiky připravují poměrně nezvyklý zákon, který umožní městům zákaz vjezdu automobilů nevyhovujících emisní normě Euro 6. Regulace vjezdu vozů s vyššími emisemi má hned několik důvodů. Tím prvním je snaha o zlepšení emisní situace v německých městech, další pak reakce na aféru Dieselgate.

Reálné hodnoty emisí, které automobily produkují, jsou vyšší než „na papíře“ – to je nesporné. Na druhou stranu je otázkou, na kolik osobní vozy ovlivňují celkový stav ovzduší ve městech. Mnohem větší vliv má hromadná, železniční a letecká doprava. Stav emisí logicky ovlivňuje také průmysl, domácnosti a další činitelé.

smog_01

Vraťme se však k chystaným zákonům. Ty v Německu znemožní vjezd do měst i automobilům, které vyhovují normě Euro 5. Důvodem je právě aféra Dieselgate – diesely s normou Euro 5 mají v reálném provozu mnohem vyšší emise Nox. Evropská agentura pro životní prostředí tvrdí, že kvůli emisím pevných částic a oxidu dusíku zemře jen v Německu až 10 000 lidí ročně.

Příznivci chystaných legislativních úprav tvrdí, že jde o nejefektivnější způsob, jak se zbavit starších dieselových automobilů. Na druhé straně barikády stojí Asociace německého automobilového průmyslu, podle které jde o příliš radikální krok. Představitelé této organizace tvrdí, že i bez nových zákonů dojde v příštích pěti letech k přirozené obměně cca poloviny z celkem 14 milionů dieselů.

smog_02

V současné době se v Německu dieselům daří. Podíl prodeje nových automobilů je zhruba nadpoloviční, ale u některých automobilek tvoří většinu prodejů. Podle Automotive News například BMW vykazuje 74 % prodejů a u Audi 67 %.

Občané Německa na chystané legislativní úpravy údajně nereagují příliš kriticky. U nás by podobné zákony zřejmě vyvolaly velkou míru nevole.

Byl pro vás článek zajímavý? Sdílejte jej přátelům: