13.5.2020
Kategorie: Zajímavosti

Pneumatiky znečišťují ovzduší v daleko větší míře, než se myslelo

Britská studie si vzala do parády moderní automobily, u kterých zjišťovala, zda jsou u nich výfukové plyny tím největším problémem. Zjištění je poměrně překvapivé, protože pneumatiky si vedou mnohem hůře.

Horší než jsme si mysleli

Zpřísňující se emisní limity jsou pro automobilové výrobce velkým problémem. Britská společnosti Emissions Analytica ale nyní přišla se zjištěním, které říká, že podstatně negativnější vliv na životní prostředí mají na automobilu pneumatiky.

Ze začátku je nutné říci, že kompletní studie zveřejněna nebyla. Její základní body byly vypíchnuty v rámci tiskové zprávy. Firma Emission Analytica říká, že znečišťování způsobené opotřebením pneumatik i brzd či vozovky, je asi tak tisíckrát horší než znečištění, které produkuje výfuk automobilu. A zvyšující se popularita velkých a těžších SUV s většími pneumatikami tento problém prohlubuje.

Společnost se zaobírá tzv. nevýfukovými částicemi, které vznikají z pneumatik, brzd, ale i vířením prachu na komunikacích. Pro tyto hodnoty prozatím neexistují žádná legislativní omezení, a to i přesto, že mají na znečišťování okolního prostředí výrazně vyšší vliv.

Tisková zpráva dále informuje o testu rodinného hatchbacku na zcela nových a správně nafouknutých pneumatikách. Tvůrci spočítali, že při jízdě v takovém vozu bylo vyprodukováno 5,6 gramu nevýfukových částic na kilometr. Ve srovnání s částicemi z výfukových plynů, které jsou limitovány na 4,5 miligramu na kilometr je to dokonce 1289x více. A studie dále připomíná, že horší povrchy a podhuštěné pneumatiky mohou tato čísla ještě navyšovat.

„Je na čase přemýšlet nejen o tom, co vychází z výfuků našich automobilů, ale zohledňovat i znečištění vznikající opotřebením pneumatik a brzd. Děsivé na tom je, že zatímco emise výfukových plynů roky regulujeme, opotřebení pneumatik nikdo neřeší. Rostoucí prodeje SUV a elektromobilů s těžkými bateriemi přitom tyto hodnoty budou neustále zvyšovat,“ komentoval Richard Lofthouse, vedoucí výzkumník v Emissions Analytics.

Byl pro vás článek zajímavý? Sdílejte jej přátelům: