Nejoblíbenější česká škodovka oslavila 20 let

3. dubna to bylo přesně 20 let, kdy byla v Mladé Boleslavi zahájena výroba nového automobilu. Modelu, který byl pro další vývoj značky Škoda naprosto rozhodující. Škoda Octavia se začala vyrábět 3. dubna 1996 a s pěti miliony kusy jde o nejprodávanější automobil mladoboleslavské automobilky.

První generace byla ve výrobě úctyhodných 14 let a přestala se vyrábět až v roce 2010. Celých 6 let se prodávala souběžně s druhou generací, kterou Škoda představila v roce 2004. Současná třetí generace se prodává od roku 2013.

octavia_01Škoda Octavia – 1. generace

Křivky první Octavie navrhli designéři pod vedením Dirka van Braeckela, který později přešel k Bentley. Vývoj automobilu měl na starosti Volkswagen, který automobilku Škoda Auto převzal. Základem Octavie je stejná platforma jako má Golf, Audi A3 či kupé Audi TT. Jméno získala po stejnojmenném modelu, který Škoda vyráběla v letech 1959 až 1964. V latině znamená „osmý“, což odkazuje na skutečnost, že původní Octavia byla v pořadí osmým vozem automobilky Škoda. Nejde přitom o první oživení starého názvu – Škoda pojmenovala stejně také vozy Favorit, Felicia, Rapid (dokonce 2 x) i Superb.

octavia_02Škoda Octavia – 2. generace

První generace Octavie měla premiéru na autosalonu ve Frankfurtu v září 2006. Šlo o provedení liftback a motory 1.6 MPI (55 kW), 1.8 20V (92 kW) a populární diesel 1.9 TDI (66 kW). Rok nato si mohli zákazníci zakoupit Octavii v dalších třech motorizacích – dieslové 1.9 TDI (81 kW) a 1.9 SDI (50 kW) a benzinová 1.6 MPI (74 kW). S příchodem modelu Combi se objevil také přeplňovaný motor 1.8 T s výkonem 110 kW. Nejluxusnější varianta výbavy dostala přízvisko Laurin & Klement.

V průběhu dalších let proběhl zdařilý facelift a přibyly další motory. Rok 2001 byl zlomový pro fanoušky vyššího výkonu – z výrobní linky sjela Octavia RS, které pod kapotou dusá 180 koní.

octavia_03Škoda Octavia RS

V druhé generaci Octavie se objevilo množství inovativních prvků a moderní technologie. Například přímé vstřikování u benzinových motor, převodovka DSG apod. Během 20 let se prodalo pět milionů vozů. Nejnovější přírůstek – 3. generace –  se vyrábí také v Indii, Číně, Rusku a Kazachstánu.

Použité fotografie:

  • Náhledová: Autor: M 93, CC BY-SA 3.0 de
  • První foto: Autor: Rudolf Stricker – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0
Byl pro vás článek zajímavý? Sdílejte jej přátelům: