7.2.2018
Kategorie: Financování

Češi přeplácejí na povinném ručení až tisíce korun

Za některé pojistky platí čeští motoristé více, než by ve skutečnosti museli. Například u havarijního pojištění se pojistné vypočítává z aktuální ceny vozu při uzavírání pojistky. Ale třeba po odcizení auta pojišťovna odškodní klienta podle tržní ceny vozu v době krádeže, bez ohledu na to, jak vysoké pojistné předtím platil. Takto mnoho lidí nevědomky řadu let platí zbytečně stejně vysoký roční poplatek. Pojišťovny pojistné automaticky nesnižují a navíc své klienty ani dostatečně neupozorňují na možnost uzavření nové pojistné smlouvy. Podle odhadů odborníků jen na havarijním pojištění Češi ročně zbytečně zaplatí přes čtyři miliardy korun.

Kolik se vybere na pojištění?

Na povinném ručení a havarijním pojištění vozidel se v ČR ročně vybere bezmála 40 miliard Kč. Podle centrálního registru vozidel je u nás registrováno celkem 7,7 miliónu aut, z nichž má cca čtvrtina sjednáno havarijní pojištění, na které se ročně vybere kolem 17 miliard Kč. Průměrné pojistné tedy u „havarijka“ činí 9 tisíc Kč, a to při průměrném stáří smluv 4 roky.

Uvážíme-li, že vůz každý rok ztratí na své hodnotě minimálně 10%, pak platí, že se pojistka vyplatí jen první rok a po čtyřech letech je předražena o zhruba 30%.

Revize se vyplatí i u povinného ručení

Každá smlouva má tzv. výročí, tedy den, ke kterému byla uzavřena. Přibližně dva měsíce předem se dá vypovědět a nahradit lepší. Podobně jako u „havarijka“ se majitelům stárnoucích aut vyplatí pravidelné kontroly a přepočet smluv také u povinného ručení.

Jak často Češi bourají?

Z povinného ručení se vyplácí odškodnění lidí, kteří se stali oběťmi dopravní nehody. Podle statistik minimálně jednou za život způsobil škodu na jiném vozidle každý pátý řidič. Průměrný plátce zaplatí za povinné ručení ročně 2.506 Kč. Člověk jezdící od svých dvaceti let do šedesáti by tak celkově na pojistném zaplatil něco máco přes sto tisíc. Průměrná finanční škoda připadající na jednu autonehodu je podle policejních statistik 58.709 Kč. Pokud by tedy člověk boural jednou za život, tak na povinném ručení vydělá pojišťovna. Teprve při dvou a více autonehod se klientovi léta placené pojistné vrátí. Praxe se ovšem od statistik liší, jelikož člověk bourá za život třeba třikrát, ale souhrn všech škod nepřesáhne 10 tisíc a naopak jedinou nehodou může způsobit nedozírné škody.

Byl pro vás článek zajímavý? Sdílejte jej přátelům: